021-88231136

چگونه لاغر شویم و درمان چاقی توسط دکتر تغذیه

چاقی و اضافه وزن یکی از پیامدهای عصر صنعتی است که راهکارهای متفاوتی برای حل این مشکل ارائه شده است مثل انواع رژیم لاغری، قرص های لاغری، لاغری موضعی با دستگاه و.... که در این مقاله دکتر مرادی متخصص تغذیه به شرح آن می پردازد.
خلاصه

چاقی و اضافه وزن یکی از پیامدهای عصر صنعتی است که راهکارهای متفاوتی برای حل این مشکل ارائه شده است، مثل انواع رژیم لاغری، قرص های لاغری، لاغری موضعی با دستگاه و.... که در این قسمت به شرح آنها می پردازیم.


چگونه لاغر شویم و درمان چاقی چیست؟
یکی از پیامدهای عصر صنعتی عدم تحرک و مصرف غذاهای فست فود­ و چرب هستند که عامل اصلی چاقی محسوب می­شوند. این موضوع نه تنها بین بزرگسالان و نوجوانان بلکه بین کودکان نیز رواج دارد. چاقی علاوه بر اینکه باعث می­شود افراد از ظاهر خود ناراضی باشند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهند عامل بیماری­های مختلف است. امروزه روش­های بسیاری برای از دست دادن اضافه وزن و داشتن اندام مناسب وجود دارد که افراد می­ توانند با توجه به توانایی­های جسمی و روحی خود از آن بهره ببرند. در واقع اگر بیشتر از میزانی که کالری به دست می­ آورید کالری بسوزانید هیچ­گاه دچار اضافه وزن نخواهید شد. در کنار چاقی، طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند دیابت نوع 2، بیماری عروق کرونر قلب، فشار خون بالا، سکته مغزی و آرتریت ایجاد می شود. اگر دچار اضافه وزن هستید احتمالا برای به دست آوردن وزن ایده­ آل و کاهش وزن به دنبال راهکارخواهید بود. در این مقاله قصد داریم راه­های مختلف کاهش وزن را بیان کنیم.

راه­های کاهش وزن

1- فعالیت­های جسمانی و ورزش:
یکی از بهترین راه­های تناسب اندام و بهبود سلامتی، ورزش کردن است. در واقع در کنار داشتن رژیم غذایی مناسب، بهره بردن از ورزش­هایی چون دوچرخه­ سواری، شنا و دویدن می­ تواند کالری اضافه بدن را سوزانده و تناسب اندام را حفظ کند. در خصوص ورزش کردن آنچه مهم است همزمان بودن ورزش و رژیم­ لاغری است. متاسفانه ورزش کردن به تنهایی قادر به کاهش وزن و ایجاد وزن دلخواه نیست.


2- رژیم­ غذایی برای لاغری:
وقتی که بحث لاغری و کاهش وزن پیش می آید، اولین راه حلی که به نظر همه می رسد “رژیم گرفتن” است. این روزها رژیم های کاهش وزن متعددی طراحی شده است مثل رژیم کانادایی، رژیم کتوژنیک، رژیم جنرال موتورز، رژیم اتکینز، و …. ولی باید بدانید که لاغر شدن هم اصول خاصی دارد که اگر درست رعایت نشود مشکل ساز می گردد. رعایت رژیم غذایی برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند بسیار ضروری است. اگر به شما گفته شده است که با نخوردن و گرسنگی لاغر می­ شوید باید به شما بگویم که این راه بسیار نادرست است. چرا که بدن انسان هوشمند است و خیلی زود درک خواهد کرد که شما در حال انجام چه کاری هستید. سپس بدن شما اقدامات مقابله­ ای را آغاز می­ کند. به دلیل گرسنگی زیاد چربی بیشتری ذخیره خواهد کرد! پس چه باید کرد؟ در این زمینه باید از یک متخصص تغذیه خوب در زمینه تنظیم رژیم غذایی مناسب کمک بگیرید و تحت نظر دکتر تغذیه برنامه­ غذایی دریافت کنید. متخصصین تغذیه تاریخچه پزشکی بیمار را بدست می­­ آورند، در خصوص عادات خوب و بد غذاخوردن و سبک زندگی سوال­هایی را می ­پرسند و در نهایت متناسب با سن، جنسیت، وزن فعلی، میزان اضافه وزن و عامل­های دیگر از جمله روحیه و توانایی جسمانی بدن شما به شما رژیم لاغری مناسب ارائه می­دهند. در این رژیم­های غذایی میزان کالری دریافتی کنترل می­شود و بدون تحمل گرسنگی می­ توانید به وزن ایده آل خود برسید.
در نظر داشته باشید که مقدار غذا با میزان کالری دریافتی کاملا متفاوت است. باید بدانید که چه چیزی؟ و به چه مقداری؟ بخورید تا علاوه بر دریافت مواد مورد نیاز بدن، وزن خود را کنترل نمایید. در این خصوص مراقب باشید گول تبلیغات برخی کلینیک­هایی که لاغری در کوتاه­ترین زمان ممکن را تبلیغ می­کنند نخورید. کلینیک­هایی که بدون مشاور­ه های پزشکی اقدام به تجویز قرص­های لاغری می­کنند اصلا قابل اعتماد نیستند و کاهش وزنی که در روزهای ابتدایی به دست خواهید آورد بسیار ناپایدار خواهد بود.

3- لاغری موضعی با دستگاه:
با دستگاه های لاغری موضعی، می ­توانید نتیجه ­هایی به دست آورید که اغلب تنها با رژیم غذایی و ورزش ممکن نیست. این روش ها به شما کمک می­ کنند تا فرم بدن خود را اصلاح کنید و چربیهایی که در یک قسمت خاص تجمع پیدا کرده اند را از بین ببرید و از اندامی مناسب برخوردار باشید. روش لاغری موضعی بدن شامل اقدامات جراحی و غیر جراحی است که برای اصلاح نواحی مختلف بدن استفاده می­شود.
چاقی یا تجمع بافت چربی موضعی بویژه در خانم­ها یک مشکل شایع است. علاوه بر این، بسیاری از افراد هستند که با وجود وزن طبیعی خود، از تجمع چربی­های موضعی رنج می ­برند. به این تجمع بافت چربی سلولیت گفته می­شود. رژیم غذایی با فعالیت بدنی برای همه افرادی که نیاز به لاغری دارند توصیه می ­شود. اما، تجربیات و مطالعات نشان داده است که لاغری موضعی، با رژیم و ورزش به نتیجه دلخواه نمی رسد و ممکن است حتی بعد از رسیدن به وزن ایده آل هنوز چربی در نواحی خاصی از بدن وجود داشته باشد که ظاهری ناخوشایند را ایجاد می کند.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پزشکی دستگاه­هایی غیرتهاجمی به بازار عرضه شده است که می ­تواند در لاغری موضعی کمک­ کننده باشد. از دستگاه­هایی مانند کویتیشن، آراف، آراف وکیوم، LPG ، کرایولیپولیز و ... می توان برای بهبود چاقی موضعی در همه نواحی بدن از جمله ران، باسن، در اطراف لگن و برای بهبود پوست شل استفاده کرد. استفاده از دستگاه­های لاغری موضعی در تحقیقات علمی مختلف تأیید شده است. این روش یک درمان دلپذیر و آرامش بخش است، تأثیر اندک در وضعیت پوست دارد، زیبایی و تناسب اندام بیشتری به ارمغان می­ آورد، پس از چند جلسه درمان سلولیت­های پوست را از بین می­ برد. بعد از 12 جلسه استفاده از دستگاه، چربی­های مقاوم بدن از بین می­ رود و انعطاف­ پذیری پوست افزایش می ­یابد. به خاطر داشته باشید که استفاده از این دستگاه­ها نیاز به مشاوره دکتر دارد و باید تحت نظر متخصص تغذیه انجام شود.
لازم به یادآوری است که استفاده از این دستگاه­ها با لیپوساکشن یا لیپوماتیک متفاوت است. لیپوساکشن روشی تهاجمی محسوب می شود که طی آن چربی از طریق یک ابزار تو خالی با نام کانول تخلیه می ­شود. این روشهای جراحی بی خطر نیستند و باید تحت بیهوشی عمومی انجام شوند و ممکن است منجر به زخم و عفونت و آمبولی گردد. در حالیکه روشهای غیرتهاجمی ذکر شده مانند کویتیشن، آراف و وکیوم بی خطر می باشند.

4- قرص­های لاغری:
همزمان با افزایش مشکل چاقی در جهان، قرص­های کاهش وزن شروع به رشد در بازار کردند. اما سوال اینجاست که آیا این قرص­های کاهش وزن برای مصرف بی خطر هستند یا خیر؟ از آنجا که قرص های کاهش وزن بر فرآیندهای بدن تأثیر می­ گذارند، ممکن است باعث برخی از مشکلات سلامتی شوند. علاوه بر این، برخی محصولات حاوی عناصر خطرناک هستند که باعث نگرانی نیز می­شوند.
عوارض جانبی داروهای کاهش وزن بسته به نوع دارویی که مصرف می­ کنید و نحوه عملکرد دارو متفاوت است. داروهای از نوع تحریک کننده، می توانند منجر به بی­ خوابی­، افزایش فشار خون، ضربان قلب سریع، بی قراری، وابستگی به مواد مخدر و علائم ترک شوند. داروهایی که در جذب چربی اختلال ایجاد می­ کنند می­ توانند منجر به لکه بینی روغنی­، گاز و مدفوع نرم شوند. قرص­های رژیمی که بر روی انتقال دهنده ­های عصبی در مغز تأثیر می­ گذارند و بر اشتهای شما تأثیر می­ گذارند، می­ توانند با سردرد، تهوع و استفراغ، یبوست، خشکی دهان و سرگیجه همراه باشند. متأسفانه، بیشتر مکمل­های رژیمی و قرص­های لاغری، داروهای بدون نسخه هستند که طبق استانداردهای نظارتی داروها تجویز نمی­ شوند. بهتر است برای استفاده از این قرص ها حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید.

نتیجه­ گیری:
برای رسیدن به وزن ایده­ آل خود حتما با یک متخصص تغذیه خوب همراه شوید و در کنار دریافت برنامه غذایی مناسب، ورزش کنید. قطعا بهترین راه لاغر شدن و تناسب اندام در کنار داشتن سلامتی، رژیم غذایی و ورزش در کنار هم است. رویای لاغری در یک روز را به فراموشی بسپارید و برای لاغر شدن سلامت خود را به خطر نیندازید.