021-88231136

مصاحبه های دکتر مرادی

نظر شما را به مصاحبه ها ی خانم دکتر مرادی در زمینه انتخاب دکتر تغذیه ، لاغری موضعی و ارائه رژیم غذایی جلب می نماییم.
خلاصه

در این قسمت مصاحبه های دکتر مرادی با رسانه های ملی مانند رادیو تهران، رادیو گفتگو، رادیو سلامت و ... در زمینه های مختلف تغذیه را آورده ایم. دکتر مرادی در موضوعات مختلفی پاسخگوی شما عزیزان بوده اند.


موضوعات زیادی است که مورد توجه شما عزیزان است و رسانه های ملی سعی دارند با بهره گیری از دانش متخصصان به آنها پاسخ دهند. در این راستا دکتر مرادی نیز به وظیفه ملی خود عمل کرده و پاسخگوی سوالات این عزیزان در برنامه های مختلف بوده که چند نمونه از آنها را در زیر می آوریم شاید که پاسخ سوال شما هم در بین آنها باشد.

آیا هرچه بیشتر ویتامین مصرف کنیم سالم تر خواهیم بود؟

خانم دکتر معصومه مرادی در پاسخ به این سوال ویتامین ها را به دو دسته محلول در چربی مانند ویتامین A و D و ویتامین های محلول در آب تقسیم می کند. مصرف بی رویه گروه اول باعث اختلالاط کبدی، خشکی پوست، شکستگی لگن در سنین بالا و رسوب کلسیم در کلیه می شود.
اکثرا بر این باورند که محدودیتی در میزان مصرف ویتامین های محلول در آب وجود ندارد و مازاد آن از طریق ادرار دفع می شود در صورتی که مصرف بیش از حد این گروه از ویتامین ها نیز آستانه ی کلیوی را افزایش داده و در صورت قطع مصرف بدن فرد دچار کمبود می شود. برای شنیدن توضیحات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

مصرف مولتی ویتامین

آیا مصرف آجیل چاق کننده است؟

دانه های روغنی جزء گروه چربی ها در هرم غذایی و آنتی اکسیدانی قوی برای بدن هستند. مصرف روزانه 30گرم آجیل برای سلامت بدن ضروری است.
این نکته که آیا در لاغری تاثیری دارد یا خیر ؟ باید گفت : آجیل می تواند میان وعده ای سالم و مناسب و جایگزین خوبی برای میان وعده هایی مانند کیک و بیسکویت باشد که مصرف آنها باعث چاقی می شود. برای شنیدن توضیحات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

مصرف آجیل


چه کنیم تا بعد از لاغری پوست شل وافتاده نشود؟

وظیفه ی جوانسازی و خاصیت ارتجاعی پوست را کلاژنی که بدن به طور طبیعی تولید می کند به عهده دارد، بعد از سی سالگی سرعت کلاژن سازی در بدن رو به کاهش است. علاوه بر آن مصرف دخانیات ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و مخصوصا رژیم های غیر اصولی روند فرسودگی پوست را سرعت می بخشد.
توجه به سه نکته از شل شدن پوست بعد از لاغری جلوگیری میکند:
1.توجه به سرعت استاندارد در روند لاغری :
ریتم طبیعی در رژیم لاغری کاهش 5/0 تا 1 کیلوگرم در هفته است. لاغری بیشتر از این مقدار به معنای از دست دادن آب و توده عضلانی است درنتیجه به مرور زمان شاهد افتادگی پوست خواهید بود.
2. تمرینات ورزشی در کنار رژیم لاغری:
افزودن یک برنامه ورزشی به برنامه رژیم غذایی کاهش توده عضلانی را به حداقل رسانده و سرعت سوختن چربی در بدن فرد افزایش می یابد، بنابراین شما به میزان بیشتری سایز کم خواهید کرد و توده عضلانی خود را حفظ خواهید کرد.
3.رژیم غذایی اصولی و علمی
رژیم های غذایی که زیر نظر دکتر تغذیه نیست بدن را با کمبود ویتامین ها و پروتئین های اساسی رو به رو می کند. شل شدن پوست تنها یکی از عوارض رژیم هایی است که نوید لاغری در مدت کوتاه را به شما می دهند. برای شنیدن توضیحات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

شل شدن پوست در رژیم لاغری

آیا رژیم کانادایی برای لاغری موثر است؟


رژیم 15 روزه ی رژیم کانادایی با حذف غلات ، نان و برنج و تامین انرژی با مصرف پروتئین و قهوه موجب لاغری با سرعت زیاد می شود و عوارض زیادی را به دنبال دارد.
در این رژیم با کاهش متابولیسم، لاغری با از دست دادن حجم عضله و آب اتفاق می افتد و پس از قطع رژیم چربی ها دوباره باز می گردند.
عوارض یک رژیم غلط و غیر اصولی به مراتب بیشتر از چاقی و اضافه وزن است. مطالعه بیشتر در مورد رژیم کانادایی و مضرات این رژیم

رژیم کانادایی در رژِم لاغری

چرا علم تغذیه برای ما اهمیت دارد؟

تحقیقات نشان می دهد 40 تا 50 درصد از بیماری ها ارتباط مستقیم با تغذیه و عادت غذایی افراد دارد. محققان دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ؛ دیابت و انواع سرطان ها را تغذیه ی نامناسب می دانند و تاکید می کنند والدین در شکل گیری ذائقه ی غذایی فرزندان نقش به سزایی ایفا می کنند. افزایش قدرت یادگیری و هوش ، کاهش میزان خستگی و افسردگی و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی، همگی به نوع تغذیه ی افراد وابسته است. برای شنیدن توضیحات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

اهمیت علم تغذیه

آیا رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن مناسب است؟

در رژیم کتوژنیک درصد انرژی از کربوهیدارات ها بسیار پایین، چربی ها بسیار بالا و پروتئین ها نیز نسبتا بالا است. در اصل این رژیم برای مبتلایان به صرع و مخصوصا کودکان مقاوم به درمان های دارویی طراحی شده است. در رژیم کتوژنیک مصرف نشاسته و قند تقریبا حذف می شود و به دلیل کاهش سطح گلوکز خون، بدن شروع به مصرف چربی ها می کند.
در بعضی از کلینیک ها و باشگاه های ورزشی از این رژیم الهام گرفته و رژیمی با نام " دکتر ادکینز" را برای لاغری و کاهش وزن تجویز می کنند.
در این رژیم کربوهیدرات ها به 10تا 20 گرم در روز محدود می شوند و بقیه انرژی از گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ ، دانه ها و مغز ها و سبزیجات تامین می کنند.
با اینکه مراجعین در اوایل رعایت این سبک غذایی کاهش وزن مناسبی دارند. ولی، لازم است تاکید کنیم که استفاده طولانی مدت از این رژیم موجب بروز عارضه ای با نام " کتوفلو" می شود که باعث کاهش عملکرد ذهن، کاهش انرژی و کاهش سطح مواد معدنی در بدن و اختلالات خواب می شود.
پیشنهاد می شود اگر قصد کاهش وزن دارید از این قبیل رژیم های محدود کننده اجتناب کنید و زیر نظر متخصص تغذیه، از یک رژیم درست و اصولی پیروی کنید. مطالعه بیشتر در مورد رژیم کتوژنیک برای لاغری

رژیم کتوژنیک

آیا مصرف قند مصنوعی در رژیم لاغری می تواند جایگزین قند شود؟

این شیرین کننده ها دارای قند و انرژی نیستند ولی ذائقه ی شیرین فرد را تقویت می کنند. این قند ها برای افراد مبتلا به دیابت تولید شده است و برای افراد با هدف کاهش وزن، کاربردی ندارد.
مهمترین پارامتر در پیروی از رژیم غذایی تغییر در سبک زندگی است. احساس خوشایندی که مصرف این ماده شیرین به بدن منتقل می کند و این حس لذت باعث تکرار مصرف می شود و مصرف مواد غذایی دیگر نیز در کنار آن افزایش می یابد و افزایش کالری مصرفی باعث چاقی می شود.
بنابراین با هدف کاهش وزن و لاغری به هیچ عنوان به سمت قرص ها و قند های مصنوعی نروید. برای شنیدن توضیحات بیشتر روی آیکون زیر کلیک کنید.

قندهای رژیمی

مطالبی که مطالعه آنها توصیه می شود:

کبدچرب و راه پیشگیری و درمان آن
انواع رژیم لاغری رایج در دنیا
رژیم دش برای کنترل فشارخون
اصول رژیم غذایی ورزشکاران
کویتیشن برای لاغری موضعی
عوارض رژیم پروتئین و حذف کربوهیدرات ها