021-88231136

مصاحبه های دکتر مرادی

نظر شما را به مصاحبه ها ی خانم دکتر مرادی در زمینه انتخاب دکتر تغذیه ، لاغری موضعی و ارائه رژیم غذایی جلب می نماییم.
خلاصه

در این قسمت مصاحبه های دکتر مرادی با رسانه های ملی مانند رادیو تهران، رادیو گفتگو، رادیو سلامت و ... در زمینه های مختلف تغذیه را آورده ایم. دکتر مرادی در موضوعات مختلفی پاسخگوی شما عزیزان بوده اند.




آیا هرچه بیشتر ویتامین مصرف کنیم سالم تر خواهیم بود؟

خانم دکتر مرادی در پاسخ به این سوال ویتامین ها را به دو دسته محلول در چربی مانند ویتامین A  و  D  و ویتامین های محلول در آب تقسیم می کند. مصرف بی رویه گروه اول باعث اختلالاط کبدی، خشکی پوست، شکستگی لگن در سنین بالا و رسوب کلسیم در کلیه می شود.
اکثرا بر این باورند که محدودیتی در میزان مصرف ویتامین های محلول در آب وجود ندارد و مازاد آن از طریق ادرار دفع می شود در صورتی که مصرف بیش از حد این گروه از ویتامین ها نیز آستانه ی کلیوی را افزایش داده و در صورت قطع مصرف بدن فرد دچار کمبود می شود.


برای دانلود کلیک کنید











multi vitamin
























آیا مصرف آجیل چاق کننده است؟

دانه های روغنی جزء گروه چربی ها در هرم غذایی و آنتی اکسیدانی قوی برای بدن هستند. مصرف روزانه 30گرم آجیل برای سلامت بدن ضروری است.
این نکته که آیا در لاغری تاثیری دارد یا خیر ؟ باید گفت : آجیل می تواند میان وعده ای سالم و مناسب و جایگزین خوبی برای میان وعده هایی مانند کیک و بیسکویت باشد که مصرف آنها باعث چاقی می شود.
برای دانلود کلیک کنید

 




nuts






 














چه کنیم تا بعد از لاغری پوست شل وافتاده نشود؟

وظیفه ی جوانسازی و خاصیت ارتجاعی پوست را کلاژنی که بدن به طور طبیعی تولید می کند به عهده دارد، بعد از سی سالگی سرعت کلاژن سازی در بدن رو به کاهش است. علاوه بر آن مصرف دخانیات ، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و مخصوصا رژیم های غیر اصولی روند فرسودگی پوست را سرعت می بخشد.
توجه به سه نکته از شل شدن پوست بعد از لاغری جلوگیری میکند:
1.توجه به سرعت استاندارد در روند لاغری :
ریتم طبیعی در رژیم لاغری کاهش 5/0 تا 1 کیلوگرم در هفته است. لاغری بیشتر از این مقدار به معنای از دست دادن آب و توده عضلانی است درنتیجه به مرور زمان شاهد افتادگی پوست خواهید بود.
2. تمرینات ورزشی در کنار رژیم لاغری:
افزودن یک برنامه ورزشی به برنامه رژیم غذایی کاهش توده عضلانی را به حداقل رسانده و سرعت سوختن چربی در بدن فرد افزایش می یابد، بنابراین شما به میزان بیشتری سایز کم خواهید کرد و توده عضلانی خود را حفظ خواهید کرد.
3.رژیم غذایی اصولی و علمی
رژیم های غذایی که زیر نظر دکتر تغذیه نیست بدن را با کمبود ویتامین ها و پروتئین های اساسی رو به رو می کند. شل شدن پوست تنها یکی از عوارض رژیم هایی است که نوید لاغری در مدت کوتاه را به شما می دهند.
برای دانلود کلیک کنید



افتادگی پوست






















میوه بخوریم یا آبمیوه؟

مصرف میوه به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین و فیبر از ابتلا به انواع بیماری های مزمن، بیماری های قلبی و دیابت  جلوگیری می کند. از آنجا که که مصرف نان سفید افزایش پیدا کرده است و افراد میزان سبوس کمتری از این طریق دریافت می کنند. در طول روز زنان به 25 میلی گرم و مردان به 38 میلی گرم فیبر نیاز دارند در حالی که متوسط میزان مصرف این ماده غذایی فقط 11 میلی گرم است. اگر به جای میوه از آبمیوه استفاده کنید فیبر غذایی آن را از دست می دهید علاوه بر آن، قند میوه زودتر جذب شده و باعث چاقی می شود.
برای دانلود کلیک کنید

Fruit or juice






















آیا رژیم کانادایی برای لاغری موثر است؟

رژیم 15 روزه ی کانادایی با حذف غلات ، نان و برنج و تامین انرژی با مصرف پروتئین و قهوه موجب لاغری با سرعت زیاد می شود و عوارض زیادی را به دنبال دارد.
در این رژیم با کاهش متابولیسم، لاغری با از دست دادن حجم عضله و آب اتفاق می افتد و پس از قطع رژیم چربی ها دوباره باز می گردند.
عوارض یک رژیم غلط و غیر اصولی به مراتب بیشتر از چاقی و اضافه وزن است.

برای دانلود کلیک کنید

Canadian diet




















چرا علم تغذیه برای ما اهمیت دارد؟

تحقیقات نشان می دهد 40 تا 50 درصد از بیماری ها ارتباط مستقیم با تغذیه و عادت غذایی افراد دارد. محققان دلیل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ؛ دیابت و انواع سرطان ها را تغذیه ی نامناسب می دانند و تاکید می کنند والدین در شکل گیری ذائقه ی غذایی فرزندان نقش به سزایی ایفا می کنند. افزایش قدرت یادگیری و هوش ، کاهش میزان خستگی و افسردگی و به طور کلی افزایش کیفیت زندگی، همگی به نوع تغذیه ی افراد وابسته است.
برای دانلود کلیک کنید


Nutritional science



















آیا رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن مناسب است؟

در این رژیم غذایی درصد انرژی از کربوهیدارات ها بسیار پایین، چربی ها بسیار بالا و پروتئین ها نیز نسبتا بالا است. در اصل این رژیم برای مبتلایان به صرع و مخصوصا کودکان مقاوم به درمان های دارویی طراحی شده است. در رژیم کتوژنیک مصرف نشاسته و قند تقریبا حذف می شود و به دلیل کاهش سطح گلوکز خون، بدن شروع به مصرف چربی ها می کند.
در بعضی از کلینیک ها و باشگاه های ورزشی از این رژیم الهام گرفته و رژیمی با نام " دکتر ادکینز" را برای لاغری و کاهش وزن تجویز می کنند.
در این رژیم کربوهیدرات ها به  10تا 20 گرم در روز محدود می شوند و بقیه انرژی از گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ ، دانه ها و مغز ها و سبزیجات تامین می کنند.
با اینکه مراجعین در اوایل رعایت این سبک غذایی کاهش وزن مناسبی دارند. ولی، لازم است تاکید کنیم که استفاده طولانی مدت از این رژیم موجب بروز عارضه ای با نام " کتوفلو" می شود که باعث کاهش عملکرد ذهن، کاهش انرژی و کاهش سطح مواد معدنی در بدن و اختلالات خواب می شود.
پیشنهاد می شود اگر قصد کاهش وزن دارید از این قبیل رژیم های محدود کننده اجتناب کنید و زیر نظر دکتر تغذیه، از یک رژیم درست و اصولی پیروی کنید.
برای دانلود کلیک کنید

Ketogenic diet



















مصرف قند مصنوعی باعث چاقی می شود؟

این شیرین کننده ها دارای قند و انرژی نیستند ولی ذائقه ی شیرین فرد را تقویت می کنند. این قند ها برای بیماران دیابتی تولید شده است و برای افراد با هدف کاهش وزن، کاربردی ندارد.
مهمترین پارامتر در پیروی از رژیم غذایی تغییر در سبک زندگی است. احساس خوشایندی که مصرف این ماده شیرین به بدن منتقل می کند و این حس لذت باعث تکرار مصرف می شود و مصرف مواد غذایی دیگر نیز در کنار آن افزایش می یابد و افزایش کالری مصرفی باعث چاقی می شود.
بنابراین با هدف کاهش وزن و لاغری به هیچ عنوان به سمت قرص ها و قند های مصنوعی نروید.
برای دانلود کلیک کنید

Diet sugar