021-88279151

توصیه های تغذیه ای در افراد مبتلا به دیابت

رژیم لاغری ، لاغری موضعی ، لاغری با کویتیشن ، لاغری با آر اف


تغذیه متناسب با دیابت
دیابت چیست؟

دیابت اختلال در سوخت و ساز گلوکز در بدن است که به دوعلت بوجود می آید:

انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد
انسولین موجود قادر نیست تا وظیفه خود را به درستی انجام دهد
 

علت ایجاد دیابت

عللي كه در حال حاضر گمان مي رود در بروز اين نوع ديابت دخالت داشته باشند به طور خلاصه به قرار زير است:

ژنتيك
افزايش كالري دريافتي همراه با: كاهش نسبت كربوهيدراتهاي پيچيده، افزايش قندهاي ساده، افزايش مصرف چربي، كاهش مصرف فيبر غذايي
سن
چاقي
استرس
كاهش فعاليت فيزيكي
داروها مانند کورتون ها
كمبود برخي مواد معدنی مثل روي و كروم
 

توصیه های غذایی افراد مبتلا به دیابت

غذا را در شش وعده مصرف کنید .(صبحانه، ساعت ده، ناهار، عصرانه، شام و قبل از خواب) و ساعات صرف غذا منظم باشد .
مصرف مواد نشاسته ای مثل برنج، نان، ماکارونی، سیب زمینی طبق مقادیر گفته شده باشد و ترجیحا از نان های سبوس دار مانند نان سنگک ، نان جو استفاده کنید .
از مصرف قندهای ساده مثل قند، شکر، شکلات، آب نبات، انواع کیک و شیرینی ، عسل، مربا، نوشابه، بستنی، کمپوت، آب میوه های شیرین شده و دسرهای شیرین خودداری کنید .
مصرف غذاهای چرب مثل کره، خامه، سرشیر، انواع سس، سوسیس، کالباس، ژامبون، دل، جگر، کله پاچه، لبنیات پرچرب و غذاهای کنسرو شده مثل تن ماهی مجاز نمی باشد .
مصرف تخم مرغ بیش از سه عدد در هفته مجاز نیست. می توان از سفیده تخم مرغ بجای تخم مرغ کامل استفاده کرد.
مصرف نمک محدود شود. نمک سرسفره حذف شده و از مصرف غذاهای نمک سود شده مثل ماهی دودی، چیپس، پفک، خیار شور، سس گوجه فرنگی، زیتون، آجیل، تخمه شور و مواد غذایی کنسرو شده خودداری کنید .
میوه و سبزی حتی الامکان بصورت تازه مصرف شود . مصرف کدو و خیار با پوست به همراه ماست توصیه می شود .
از مصرف غذاهای سرخ شده مثل مرغ ، ماهی و گوشت سرخ شده و سیبب زمینی سرخ کرده خودداری شود .
پوست مرغ و ماهی و چربی های قابل مشاهده بر روی گوشت قبل از طبخ از آن جدا شود .
غذاها بصورت کبابی و آب پز تهیه شود .
برای جلوگیری از افت قند خون در هنگام خواب ، بهتر است یک میان وعده پیش از خواب مصرف کنید .
روزانه نیم ساعت پیاده روی با سرعت یکنواخت و متوسط به خصوص پس از صرف غذا ، در تنظیم سطح گلوکز خون موثر است .
در زمان افت قند که علائم آن عرق سرد، لرزش، تاری دید، ضعف و بیحالی، تپش قلب، سرگیجه، رنگ پریدگی، گیجی، تنفس تند و کوتاه و حالت تهوع می باشد از شربت قند ( یک قاشق غذا خوری شکر در یک لیوان آب )، یا یک قاشق غذاخوری عسل یا نصف لیوان آب میوه استفاده کنید . اگر بعد از 15 دقیقه علائم برطرف نشد دوباره از اقلام ذکر شده مصرف کنید .
سعی کنید مواد حاوی فیبر غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید . حبوبات مثل لوبیا و عدس و میوه هایی مثل سیب ، گلابی ، زردآلو ، میوه های توت مانند ، پرتقال ، هلو و آلو حاوی فیبر هستند که سطح قند خون را به کندی افزایش می دهند، ولی در مصرف آنها نباید زیاده روی کنید .