021-88279151

توصیه های تغذیه ای در افراد مبتلا به کبد چرب

رژیم لاغری ، لاغری موضعی ، لاغری با کویتیشن ، لاغری با آر اف

تغذیه با کبد چرب

کبد چرب چیست؟

رسوب چربی در بافت کبد، منجر به کاهش عملکرد کبد و بزرگ شدن آن می شود، کبد چرب نامیده می شود.

درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی:

سازمان غذا و داروی آمریکا تا کنون هیچ گونه غذا یا دارویی را  برای درمان قطعی تایید نکرده است، ولیکن اصلاح شیوه زندگی از طریق رژیم غذایی و ورزش اثرات سودمند خود را در درمان کبدچرب غیرالکلی نشان داده است. به همین دلیل مداخله درشیوه زندگی (تغییرات در رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی)، اولین خط درمانی در کبد چرب غیر الکلی محسوب می شود.

درمان تغذیه ای در بیماری کبد چرب غیر الکلی:

مدیریت وزن، ترکیب رژیم غذایی(درشت مغذی ها)، فعالیت فیزیکی و رفتار درمانی نقش مهمی را در کاهش وزن موفق خواهند داشت. مطالعات نشان می دهند که بیماران مبتلا به کبدچرب در مقایسه با گروه کنترل انرژی بالاتری دریافت می کردند. موثرترین راه درمان،کاهش وزن آهسته وکنترل شده در طول زمان(10درصد وزن در 6 ماه) می باشد. افزایش آسیب های کبدی با محدودیت بیش از حد انرژی و از دست دادن ناگهانی وزن (بیشتر از 6/1 کیلوگرم در هفته) مشاهده شده است.
غذاها را به آهستگی میل نمایید و کاملا بجوید. این امر کمک می نماید که احساس سیری زودتر در شما ظاهر شود.
از مصرف غذا در هنگام تماشا کردن تلویزیون و یا در حین مطالعه خودداری نمایید. چراکه بدلیل عدم تمرکز بر روی غذا خوردن ممکن است بیش از حد نیاز غذا مصرف کنید.
از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، پوست ماهی، انواع سس های سفید، کره، خامه ، شیرینی خامه ای پرهیز نمایید.
از مصرف غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز نمایید تا حد امکان غذاها را به صورت آب پز یا بخار پز مصرف نمایید.
از مصرف روغن ها و چربی های جامد پرهیز نمایید. جهت تهیه غذاها از روغن های مایع بویژه روغن کلزا ( کانولا ) استفاده نمایید. میزان روغن مصرفی جهت تهیه غذاها بهتر است در حد کم باشد.
حتما همراه با غذاها از سبزی های مختلف استفاده نمایید.
مصرف میان وعده های غذایی الزامی است.
از مصرف زیاد قند، شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه و سایر مواد غذایی که در تهیه آنها از شکر استفاده می شود پرهیز نمایید. این مواد غذایی سبب تشدید کبد چرب می گردد.
روزانه حداقل نیم ساعت ورزش ( برای مثال پیاده روی ) نمایید. مدت زمان ورزش خود را به تدریج به یکساعت در روز افزایش دهید.