021-88231136

سیر تا پیاز عملکرد بدن ما در ۲۴ ساعت

خلاصه

تاثیر خواب در لاغری به حدی است که یک دکتر تغذیه معتقد است افرادی که اول صبح برای صرف صبحانه بیدار نمی شوند بیشتر از بقیه در خطر ابتلا به چاقی و دیگر بیماری ها هستند.

9 8 97



اهمیت خواب از دید دکتر تغذیه این چنین است که دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب، باعث می شود مواد سمی از بدن دفع نشوند و تبعات بدی برای فرد در برداشته باشد.
اگر با هدف لاغری موضعی دست به دامن دکتر تغذیه می شوید و او با رژیم لاغری یا لاغری موضعی با دستگاه به داد شما میرسد حتما به شما خواهد گفت اگر میخواهید لاغر شوید به اندازه کافی بخوابید.
خواب به موقع و منظم شاه کلید سلامتی شماست که خیلی وقت ها به آن توجه نمی کنید.
همان طور که تغذیه در دوران مختلف زندگی اهمیت دارد خواب در ساعت های مختلف نیز اثرات متفاوتی روی بدن می گذارد.
در این مقاله سعی کردیم مکانیسم بدن در 24 ساعت شبانه روز را مرور کرده و اهمیت بیدار بودن یا خواب بودن در هر ساعت از شبانه روز را بسنجیم.
sleep after exercise



ساعات 5 تا 6 صبح :

دکتر تغذیه معتقد است، ابتدا بدن يك موج از ترشحات هورموني را دريافت مي كند و سيگنال آمادگي براي بيداري و فعاليت هاي روزانه ارسال مي شود در ساعت 4 صبح سيستم تنفسي قدرتي تنگ مي شود و اثرات رواني در اشخاص خواب بيشترين تاثير را دارد به همين دليل احكام اعدام و بازداشتهاي پليسي يا حمله هاي نظامي در اين ساعت انجام ميگيرد .
حدود ساعت 5 صبح داروها بيشترين تاثير را دارند و در ساعت 6 صبح براي تامين انرژي در طول روز قندخون و اسيد آمينه بيشتري مصرف مي شود به همين دليل يك مخلوط پروتئيني و كربوهيدرات زود هضم حدود ساعات 5.5 صبح عضلات را از تخريب و كاتابوليسم نجات مي دهد .
عملیات دفع مواد سمی طی خواب در روده بزرگ صورت گرفته است، لذا صبح و بعد از بیدار شدن می توانید آن را دفع کنید.
زمانی که شما کمبود خواب داشته باشید، بدن شما هورمون گرلین که تولیدکننده اشتها است را بیشتر تولید کرده و هورمون لپتین که به شما اعلام می‌کند سیر هستید را کمتر ترشح می‌کند. خوابیدن به میزان کافی، باعث می‌شود خستگی شما رفع شده و احساس نیاز به تغذیه اضافی برای دریافت انرژی در خود حس نکنید.


ساعات 7 تا 9 صبح :

در رژیم لاغری ساعت 7 صبح بهترين زمان براي تامين كالري هاي مصرفي در طول روز است و صبحانه كامل و مقوي كاملا بدن را شارژ مي كند.
 در ساعت نزديك به 9 صبح خالكوبي يا تزريق آمپول كمترين عوارض و درد را به همراه دارد حتي عكسبرداري و اشعه ايكس كمترين تاثير را روي سلولهاي بدن مي گذارد.
جذب مواد مغذی در این بازه زمانی صورت می گیرد، پس بهتر است صبحانه را حداکثر تا ساعت 9 میل کنید. افرادی که بیمار می باشند، بهتر است صبحانه را در ساعت 6 و 30 دقیقه میل کنند.


ساعات 10 و 11 صبح :


در ساعت 10 درجه حرارت بدن به اوج خود مي رسد و حافظه كوتاه مدت بيشترين كارائي را دارد همانطوركه حافظه بلند مدت در بعد ازظهر به نهايت عملكردش مي رسد و جالب اينكه در طي اين ساعت فشار دست ما هنگام دست دادن از ديگر ساعات روز بيشتر است . به تدريج هر چقدر به ظهر نزديك مي شويم قواي جسمي و روحي بيشتر مي شود دکتر تغذیه به شما پیشنهاد می دهد اگر وقت آزاد دارید بهترین زمان برای تمرین ورزشی همین ساعت است.
در ساعت 11 قلب در بهترين وضعيت خودش قرار دارد تا حدی كه الكتروكارديوگرافي بيماران قلبي اكثرا مشكلي را نشان نمي دهد .


ساعات 12 و 13 :


از اين ساعت اسيد معده به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا مي كند بنابراين بهتر است وعده اصلي پروتئين روزانه ی خود را در اين ساعت مصرف كنید. بعد از اين ساعت خون مغز و عضلات به ميزان زيادي كاسته شده و به سيستم گوارش سرازير مي شود و به همين دليل تمايل به استراحت بيشتر مي شود و توصيه مي کنیم كه اگر امكانش را دارید يك چرت حداقل يك نیم ساعته داشته باشید درساعت 13 توانائي بدن نسبت به ساعات قبل از ظهر حدود 20 درصد كاسته مي شود و فعاليت صفرا از ديگر زمان ها بيشتر است .



 sleep for fitness

ساعات 14 و 15 :


بدترين ساعات ورزش از ساعات 1 تا 3 بعد از ظهر است در اين ساعات افت بيشتري در عملكرد فيزيك و ذهني بدن و همچنين فشار خون و ترشح هورمونها حادث مي شود.
 عملكرد سيستم بدن به گونه اي است كه هر 4 ساعت به يك استراحت هر چند كوتاه نياز دارد به همين دليل است که كارخانجات و مدارس در ساعت 10 صبح و 2 بعد از ظهر استراحت دارند.
اگر امكان خواب كامل نيم روز را ندارید توصيه مي کنیم يك چرت 10 دقيقه ای بزنید و يا بدنتان را در حالت ريلكس قرار دهید.
 به تدريج از ساعت 15 بدن مجددا براي فعاليت در نيمه دوم روز آماده مي شود .


ساعات 16 و 17 :


قواي بدن ما در اين ساعت دوباره اوج مي گيرد فعاليت قلب و شش ها و آمادگي براي فعاليت هاي ورزشي زياد مي شود و در اين ساعات انگليسي ها رسم خوردن چاي و عصرانه دارند و با اين كار بدن را براي فعاليت تا نيمه شب شارژ مي كنند . ثابت شده كه از ساعت 4 تا حدود 6 بعد از ظهرعملكرد كليه ها و مثانه بهتر است و حتي رشد ناخنها و مو نيز سرعت بيشتري دارد.


ساعات 18 و 19 :


در اين ساعت كم كم ميل به كناره گيري از فعاليت هاي فيزيكي و روي آوردن به مطالعه، صحبت و سرگرمي هاي از قبيل تماشاي تلويزيون بيشتر مي شود بدن براي قبول آخرين وعده هاي غذائي آماده شده و لوزالمعده فعال تر مي شود. به تدريج هر چه به ساعت 7 شب نزديك ميشويم فشار خون كم مي شود به همين دليل مصرف  قرص های فشار خون در اين ساعت توصيه نمي شود ( بسياري از داروهاي استروئيدي نيز موجب افزايش فشار خون مي شود ) هم چنين داروهایی كه روي سيستم اعصاب مركزي تاثير مي گذارد نبايد مصرف شود .


ساعات 20 و 21 :


سعي كنيد فعالیت های سنگین خود را تا این ساعت تمام کنید و آخرین وعده پروتئيني و كربوهيدرات زود هضم خود را طبق رژیم لاغری تان نوش جان کرده باشيد.
 در اين ساعات چربي كبد كاهش مي يابد و خون سريعتر به قلب و كليه ها بر مي گردد.
داروهاي آنتي بيوتيك و آلرژي در اين ساعت تاثير بيشتري دارد ( توصيه مي شود ساعت 8:30 آنتي بيو تيك ها خورده شوند. )
با این برنامه غذایی در ساعت 21 گرچه معده خالي است اما روده ها سرگرم جذب مواد غذایی قبلی هستند. پس مصرف مواد غذایی تخميری و كربوهيدرات ها به مقدار زياد در اين ساعت توصيه نمي شود. معمولا مسموميت هاي غذایی در اين ساعت بيشتر رخ مي دهد .


ساعت 22 :


اين ساعت برای بدن شما بسیار مهم است. ایده آل ترین حالت این است که از ساعت 22 تا 6 صبح فردا يك خواب كامل داشته باشند . تعداد گلبول هاي سفيد خون به حداكثر میزان خود مي رسند، سم زدائی بدن در اين ساعات از ديگر مواقع كمتر است و از مصرف دارو بايد حتي الامكان اجتناب كرد . ساعت طلایی برای از بین بردن مواد سمی و غیر ضروری توسط آنتی اکسیدان ها در این ساعت بنابراین بهتر است بدن در حال آرامش باشد.



ساعات 23 و 24 :


از ابتداي اين ساعت كم كم سيستم كنترل عصبي سمپاتيك به فاز پاراسمپاتيك ( غير ارادي ) گرايش پيدا مي كند درجه حرارت بدن و فشار خون به كمترين ميزان تقليل پيدا مي كند در انتهاي اين ساعت كساني كه خواب هستند ناخودآگاه به خود شكل جنيني مي گيرند.
ترشح هورمون رشد طي اين ساعات و طي خواب عميق به اوج مي رسد.
عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد و شما باید در خواب عمیق باشید.


ساعات 1 و 2 بامداد:


اگر در اين ساعات بيدار باشید مرتكب اشتباه بزرگی شده اید. بدن احساس سرما خواهد كرد و هشياري به ميزان خيلي زياد كاهش مي يابد .


ساعت 3 صبح :


بدترين ساعت براي كساني كه در پست هاي نگهباني و كشيك هستند همین زمان است و بيشترين تصادفات رانندگي در اين ساعت رخ مي دهد.
ضمنا گزارش شده افرادي كه دچار مشكلات حاد ، ياس و نااميدي هستند طي اين ساعت تمايل بيشتري به خود كشي نشان می دهند.
 در طی یک خواب عمیق، عملیات سم زدایی در کیسه صفرا، به طور مناسب انجام می شود.


ساعت 3 تا 5 صبح:


عملیات از بین بردن مواد سمی در ریه اتفاق می افتد.
بعضی مواقع دیده شده که افراد در این زمان، سرفه شدید یا عطسه می کنند.




بیشتر بخوانید

لاغری موضعی شکم و پهلو

ویژگی های رژیم لاغری سالم

 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)