021-88231136

رژیم غذایی و تعیین جنسیت جنین

خلاصه

خیلی از افراد دوست دارند هم پسر داشته باشند و هم دختر، و با مراجعه به دکتر تغذیه خواهان تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری با تغذیه مناسب هستند.

3 4 98


تعیین جنسیت فرزند قبل از بارداری با رژیم غذایی توسط دکتر تغذیه



پسر میخواهید یا دختر؟
مردم از زمانهای بسیار دور خواهان دست یافتن به شیوه هایی بوده اند که بتوانند خودشان جنسیت فرزندانشان را تعیین کنند و این تمایل امروزه کمرنگ تر از گذشته نشده است. در یونان باستان مردان معتقد بودند نیمه چپ دستگاه تناسلی مرد مسئول ایجاد فرزند دختر و نیمه راست مسئول ایجاد فرزند پسر است. بعدها نجیب زادگان فرانسه یه شیوه عینی تری روی آوردند، آنها برای اطمینان از تولد پسری که بتواند وارث نام و اموالشان شود، تن به چاقوی جراحی می سپردند تا نیمه چپ دستگاه تناسلی شان را را از بدن خارج کنند. اکنون نیز زنان جزایر پالائو (در اقیانوس آرام) برای اطمینان از پسر شدن فرزندشان لباس همسر خود را می پوشند. در برخی نواحی اتریش، قابله ها ظرف حاوی جفت را فوری از اتاق زایمان بیرون می برند تا آن را زیر نزدیک ترین درخت فندق دفن کنند، آن ها معتقدند که با این کار پسر بودن نوزاد بعدی زائو را تضمین می کنند. تعداد و تنوع این دستورات به قدری زیاد است که تقریبا هر قوم و ملتی برای به دست آوردن فرزندی از جنسیت مورد نظر و اکثرا پسر توصیه هایی داشته و به آن ها عمل می کرده اند.

کثرت و تنوع این دستورات برای پیدا کردن یک روش مطمئن، نشانه علاقه فراوان بشر به داشتن فرزند از هر دو جنس و تعدد این توصیه ها، دلیل بر ناقص بودن و به دست نیاوردن نتیجه مطلوب از عملکرد آن ها بوده است. البته چنین تمهیداتی با توجه به تعادلی که به طور طبیعی بین تولد پسر و دختر وجود دارد دست کم در 50% موارد به نتیجه مورد نظر منجر می شود .
اطلاعات آماری حاکی از آن است که نسبت مردان به زنان همیشه به شکل قابل توجهی ثابت بوده است. در ازای هر 100 نوزاد دختر، 105 یا 106 نوزاد پسر به دنیا می آید و از آن جا که رقم سقط جنین و مرگ نوزادان پسر اندکی بیشتر از دختران است همیشه نسبت آنان در سطح تقریبی 50 درصد پسر و 50 درصد دختر ثابت می ماند.



 





 
 

چرا تعیین جنسیت؟!

شاید به نظر آید که ما بی اجازه و بی جهت در ساختار چنین الگوی متناسبی دخالت می کنیم. ولی تعین جنسیت فرزند مزایایی دارد که عبارتند :
1)در برخی از کشورها از قابلیت تعیین جنسیت فرند می توان به عنوان شیوه ای برای کنترل جمعیت استفاده کرد، به خصوص در جوامعی که متاسفانه هنوز زنان شهروندان درجه دو محسوب می شوند و ارزش آنان با توجه به تواناییشان در پسرزایی سنجیده می شود. در چنین جوامعی به مدد امکانات تعیین جنسیت دختران دیگر فرزندان ناخواسته نخواهند بود و فقط در صورت تمایل والدین متولد می شوند و به همین دلیل از جایگاه اجتماعی بهتری برخوردار خواهند شد.
2)همه والدین سراسر جهان از موهبت داشتن هر دو فرزند دختر و پسر بهره مند می شوند.
3)تعداد کودکان ناخواسته کاهش می یابد.
 

روش هایی که در تعیین جنسیت جنین موثرند:
امروزه تنها روش تضمینی و مطمئن ژنتیکی که برای تعیین جنسیت نوزاد به کار می رود شامل عملیاتی خاص (عمل بارور سازی و تلقیح در آزمایشگاه) بر روی جنین است که پیش از جایگزینی در رحم استفاده می شود، که البته روشی پر هزینه است.
روش تغذیه ای
روشی که در برخی مراکز تا 80% موفقیت آن را گزارش کردند روش تغذیه ای است. برنامه غذایی مورد نظر بر اساس مصرف چهار نوع املاح معدنی سدیم، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است، به طوری که برای دختر دار شدن، زن باید تا آن جا که میتواند از مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم استفاده کند، و برای پسر دار شدن مصرف مقدار زیادی سدیم و پتاسیم توصیه می شود. پایه علمی این روش آن است که وجود مقدار زیادی سدیم و پتاسیم و کم بودن کلسیم و منیزیم لایه خارجی تخمک را به نحوی تغییر می دهد که اسپرماتوزوئید پسر به طرف آن جذب می شود و به عکس، برای جذب اسپرتوزوئید دختر در تخمک لازم است که میزان کلسیم و منیزیم خون بالا برود و میزان پتاسیم و سدیم خون پایین بیاید. این روش را فقط باید زن انجام دهد چون در هنگام آمیزش و وارد شدن اسپرم، هر دو اسپرم دختر یا پسر وجود دارد و این تخمک زن است که انتخاب می کند که آیا اسپرماتوزوئید پسر را جذب کند یا خیر.
زمان شروع رژیم غذایی برای تعیین جنسیت جنین نیز حداقل دو ماه قبل از بارداری است و رعایت رژیم تا 6 ماه مجاز است. در صورتی که طی این مدت بارداری اتفاق نیفتد رعایت رژیم باعث ایجاد کمبود مواد مغذی خواهد شد و از ادامه آن می بایست اجتناب کرد.
اگر چه اصول کار ساده است، ولی روش اجرای آن آسان نست و دقت در اجرای آن به شدت لازم است و بایستی تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک صورت پذیرد. زیرا هر گونه انحراف از رژیم توصیه شده شانس موفقیت را کم می کند  و باعث ایجاد کمبود مواد مغذی خواهد شد.
 
  

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)