021-88231136

گروه درمانی چاقی با روش NLP

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

کاربرد تکنیک های روانشناسی در کاهش وزن اصولی


تکنیک های ذهنی کاهش وزن

افرادی هستند که از چاقی و اضافه وزن رنج می برند و تصمیم می گیرند که زیر نظر متخصص تغذیه وزن خود را کاهش دهند. ولی متاسفانه در نیمه راه انگیزه خود را از دست می دهند و یا نمی توانند در مقابل بعضی از غذاها اشتها و ولع خود را مهار کنند. استفاده از تکنیک های روان شناسی در کاهش وزن به شما کمک می کند تا ذهن و فکر خود را اصلاح کنید و مسیر کاهش وزن را تا رسیدن به وزن ایده آل و حفظ آن وزن راحت تر طی کنید.

درمان چاقی دو هدف دارد:

 1- کاهش وزن
 2- حفظ وزن کاهش یافته

اکثر افرادی که اضافه وزن دارند، اغلب رژیمهای غذایی متفاوت را امتحان کرده اند و یا به قول خودشان همیشه در رژیم هستند، این افراد ممکن است بعد از مدتی کاهش وزن مناسب هم داشته باشند ولی مطالعات علمی نشان داده اند که حدود 85 درصد افراد چاقی که وزن خود را کم می کنند دوباره به وزن اولیه بر می گردند در واقع به ندرت افراد می توانند رژیم غذایی خود را حفظ کنند و اغلب پیش از رسیدن به نتیجه، کنترل خود را از دست می دهند وبه وزن اولیه برمی گردند.گروهی هم هستند حتی با داشتن یک برنامه خوب و صحیح غذایی بازهم در اجرای دقیق آن دچار مشکل می شوند و یا در نیمه راه آن را رها می کنند و با غفلت دوباره به وزن اولیه برمیگردند و یا حتی چاق تر از روز اول شروع برنامه می شوند.
این شرایط به این علت است که کاهش وزن باید با تغییر عادات و رفتارهای غذایی و تغییر در ذهنیت و تغییر در سبک زندگی همراه باشد تا هم در کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده ال موفق شوید و هم بتوانید وزن کاهش یافته را حفظ کنید.
 

استفاده از تکنیک های روان شناسی در کاهش وزن

چندین تکنیک روان شناسی برای کمک به کاهش وزن شما وجود دارد که در این متن بررسی می کنیم. استفاده از این تکنیک ها باعث می شود که شما راحت تر و بهتر لاغر شوید و بتوانید وزن کم شده خود را حفظ کنید. زیرا کاهش وزن بدون تغییر طرز فکر، معمولا نتیجه ماندگاری نخواهد داشت.

1- تکنیک روان شناسی CBT


کاهش وزن با درمان شناختی و رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) ، که بر تغییر چگونگی فکر کردن در مورد خود ، نحوه عملکرد و شرایطی که نحوه عملکرد شما را احاطه کرده است، متمرکز است، یک درمان مؤثر برای طیف گسترده ای از مشکلات از جمله کاهش وزن است. نکته اصلی آن تمرکز آن بر ایجاد تغییرات و چسبیدن به آنها است. راهکارهای CBT به افراد برای کاهش وزن و تغییر رفتار سبک زندگی شامل:
1-تنظیم هدف
2- خودکنترلی
3- تقویت اهداف و بررسی بازخوردها
4 – تقویت باورها که می توانید این کار را انجام دهید
5- ایجاد مشوق ها برای ادامه مسیر با لذت و شادی
 

2- تکنیک روان شناسی NLP


کاهش وزن با NLP

برنامه نویسی عصبی زبانی (NLP) یک رویکرد شبه علمی برای ارتباطات ، پیشرفت شخصی و روان درمانی است که در دهه 1970 توسط ریچارد بندلر و جان گریندر در کالیفرنیا ، ایالات متحده ایجاد شده است.
NLP در زمینه کاهش وزن، به شما این امکان را می دهد تا کل روش فکر کردن در مورد مواد غذایی و شکل بدن را تغییر دهید، تا در نهایت به خوردن آنچه نیاز دارید برسید. در واقع از خوردن غذای خود بدون احساس عذاب وجدان لذت ببرید ولی در عین حال زیاده روی نکنید. تکنیک های موجود در این برنامه کاهش وزن ساده است. در این تکنیک موارد زیر آموزش داده می شود:
-کمک به فرد برای کنترل رژیم غذایی خود
-کمک به افزایش انگیزه برای ورزش کردن
-کمک به مدیریت استرس
-بهبود عزت نفس شخص و ....
این تکنیک ها باعث می شود باور های غلط افراد تغییر کند و افکار و احساسات و کار های افراد تغییر کند. رژیم غذایی دستوری قابل انعطاف است نه مجموعه ای از قوانین سفت و سخت .چون اگر رژیم را برای خود سخت بگیرید انگیزه ی خود را برای لاغر شدن از دست می دهید. ممکن است فردی به هر دلیلی رژیم خود را بشکند و این پایان دنیا نمی باشد.
 

حتما بخوانید: 7 روش تقویت اراده در مسیر کاهش وزن


مثال می زنیم از شخصی که می خواهد وزن خود را کاهش دهد.  این فرد معتقد است که ظاهر بیرونی مهم ترین جنبه ی زندگی است. و چون این فرد ظاهر خود را قبول ندارد، اعتماد به نفس خوبی هم برای لاغر شدن ندارد. در نتیجه مضطرب می شود و منزوی و گوشه گیر، و از ارتباط با دیگران صرف نظر می کند. این فرد اگر تحت درمان قرار بگیرد و به درک صحیحی از خود برسد، باعث می شود که اضطرابش کم شود و اعتماد به نفسش افزایش یابد. استفاده از این روشها، به این فرد کمک می کند که هدف خود را پیدا کند و انگیزه لازم را برای کاهش وزن پیدا کند و با تکنیک های موثر یاد می گیرد که این انگیزه خود را تا رسیدن به هدف بالا نگه دارد تا هدفش برسد، که این گام بسیار مهمی در تدوام کاهش وزن است.


تکنیک های ذهنی کاهش وزن

در جلسات گروهی درمان شناختی رفتاری چاقی که در کلینیک تناسب اندام دکتر مرادی برگزار می شود، تلفیقی از دو روش درمان چاقی یعنی رژیم لاغری دکتر مرادی و استفاده از تکنیک های روانشناسی می باشد،  و شما در این جلسات یاد می گیرید تا:
–  اضافه وزن خود را مدیریت کنید.
–  انگیزه کافی برای کاهش وزن را در طول مسیر داشته باشید و نا امید نشوید.
–  مهارتهای مختلف برای کنترل خود در موقعیتهای مختلف مثل مسافرت و میهمانی ها و … را کسب کنید.
–  و یاد می گیرید در شرایطی مثل استرس، نا امیدی، پرخوری های کاذب، ولع های غذایی و … چگونه رفتار کنید
این دوره به شما کمک می کند تا با یادگیری تکنیک هایی شیوه تفکر تان را تغییر دهید و با حس خوب به وزن ایده ال خود برسید و برای تمام عمر از اضافه وزن و چاقی رها شوید.

لازم به ذکر است بعد از شیوع کرونا این جلسات به صورت تک نفره و غیرحضوری برگزار می شود.

 
مطالب مرتبط که مطالعه آنها توصیه می شود:
10 رژیم لاغری محبوب در دنیا
بهترین روش لاغری موضعی با دستگاه
سلولیت و راههای درمان آن
8 عارضه کاهش وزن سریع و غیراصولی