021-88231136

آشنایی با دستگاه های لاغری موضعی

گاهی چربی های بدن نسبت به ورزش و رژیم غذایی مقاوم می¬شوند. در این شرایط استفاده از روش های لاغری موضعی غیر تهاجمی (بدون جراحی) کار ساز است. امروزه انواع روش های لاغری غیر تهاجمی بسیار کارآمد وجود دارد که در این مقاله به بررسی عملکرد، مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.
خلاصه

گاهی چربیهای بدن نسبت به ورزش و رژیم غذایی مقاوم می شوند. در این شرایط استفاده از روش های لاغری موضعی غیر تهاجمی (بدون جراحی) کار ساز است. امروزه انواع روش های لاغری غیر تهاجمی بسیار کارآمد وجود دارد که در این مقاله به بررسی عملکرد، مزایا و معایب آنها خواهیم پرداخت.

آشنایی با 9 دستگاه لاغری موضعی


لاغری موضعی با دستگاه

گاهی بعد از مراجعه به دکتر تغذیه و دریافت رژیم غذایی و ورزش­های مناسب کاهش وزن، باز هم نتایج کاملا مطلوب حاصل نمی­ شود. چرا که چربی زیر پوست به صورت سلولیت درآمده و به رژیم غذایی و ورزش مقاوم شده است. امروزه، روش­هایی وجود دارد که به صورت موضعی به کاهش حجم توده­ های چربی این نواحی کمک می­ کند. این روش­ها به دو شکل تهاجمی و غیر تهاجمی عمل می­کنند. اما چه تفاوتی بین این دو روش وجود دارد. در لاغری موضعی غیر تهاجمی خبری از جراحی و به دنبال آن بخیه، زخم و مراقبت­های پس از عمل جراحی نیست. این روش بسیار مناسب افرادی است که اضافه وزن شدیدی ندارند و توده­ های چربی مقاوم در بدن آنها چندان محسوس و مشکل­ زا نیست. اما در لاغری موضعی تهاجمی نیاز به جراحی برای حذف توده­ های چربی و کاهش حجم موضع می­ باشد. در اینجا با انواع روشهای غیر تهاجمی آشنا می­ شوید. ولی توصیه می کنیم برای استفاده از هر کدام از روش ها و انتخاب نوع مناسب با توجه به نوع چربی زیر پوست خود حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید.

1- روش اندرمولوژی یا LPG


لاغری موضعی با اندرمولوژی

مکانیسم عمل:
دستگاه LPG شامل دو غلتک مکانیکی و یک مکنده است. اساس عمل این دستگاه ایجاد فشار مثبت بر روی پوست و ایجاد فشار منفی بر لایه­ های زیر پوست است. به این ترتیب خون­رسانی به سلول­های زیر پوست افزایش یافته و همچنین کلاژن و الاستین­ سازی پوست تحریک می ­شود. از طرفی چربی­های آزاد شده از سلول­های چربی متراکم در زیر پوست توسط این روش به مصرف عضلات رسیده و به این ترتیب از بدن حذف می­ شوند. این دستگاه با دو تکنیک کار می­ کند: 1) تکنیک رول (گردش) که دو غلتک با حرکت روی پوست آن را می­ کشند، و 2) تکنیک بلند کردن (لیفت) که با استفاده از پالس­های ضربانی کم (6، 8، 16 پالس) که دستگاه ساطع می­ کند، به همراه مکش به تحریک پوست می­ پردازد. برای نتیجه­ گیری کاملا موثر این روش، معمولا 15 جلسه 30 دقیقه ایدر نظر گرفته می­شود.

مزایا:

یک روش غیر تهاجمی بوده و هیچگونه درد و ناراحتی ایجاد نمی­کند.
به دلیل تحریک کلاژن­سازی علاوه بر کاهش چربی­های زیر پوست به سفت شدن آن نیز کمک می­کند.
نتایج مطلوب آن از همان جلسه اول استفاده محسوس است.
خطر سوختگی ندارد.
برای انواع پوست و نواحی مختلف بدن قابل استفاده است.

معایب:

زمان طولانی اثربخشی
گران بودن
منع استفاده برای افراد مبتلا به اختلالات گردش خون، سرطان، نارسایی کلیه، مشکلات سیستم ایمنی و دیابت

حتما بخوانید: 10 رژیم لاغری محبوب در دنیا

2- روش رادیوفرکانسی (RF):

این روش غیر تهاجمی به ویژه برای نواحی شکم و بازو بسیار کاربرد دارد.

لاغری موضعی با آراف

مکانیسم عمل: اساس کار دستگاه RF ارسال امواج رادیویی (فرکانس بالا و شدت کم) به بافت­های زیر پوست است. به این ترتیب که با حرارت ایجاد شده توسط این امواج، سلول­های چربی متراکم در زیر پوست شکسته شده و سلول­های چربی داخل آن آزاد می­شوند. این چربی ­ها بعد از ورود به سیستم لنفاوی بدن تجزیه شده و در نتیجه موضع مورد نظر لاغر می­شود. از طرفی دیگر، گرمای تولید شده به انقباض الیاف کلاژن پوست را تحریک کرده که به سفت شدن پوست می­ انجامد.

مزایا:

این دستگاه ایمن بوده و باعث ایجاد سوختگی در سطح پوست نمی ­شود.
این روش برای انواع پوست قابل اجرا است.

معایب:

معایب استفاده از این روش بسیار کم است و عمدتا شامل قرمزی پوست و ورم آن است که به زودی برطرف می­ شود. در برخی افراد نیز تکرر ادرار به­ دلیل حذف مایعات اضافی خارج شده از سلول­های تحت درمان توسط سیستم لنفاوی رخ می­ دهد. مطالعه بیشتر در مورد روش آراف

3- روش کویتیشن


لاغری موضعی با کویتیشن

مکانیسم عمل:

این روش با استفاده از امواج فراصوت (فرکانس کم و شدت بالا) باعث لرزش در بافت چربی و فشار به آن می­شود. این شرایط باعث ایجاد حباب­هایی مابین سلول­های چربی شده که در نهایت باعث پارگی دیواره سلول­های چربی و آزاد شدن چربی از آنها می­شود. چربی­های آزاد شده وارد عروق خونی و جریان لنف شده و به تدریج تجزیه می­ شوند. معمولا تعداد جلسات بین 8 تا 12 جلسه است.

مزایا:

برای رفع سلولیت بهترین روش است.
یک روش غیر تهاجمی موثر است که مشکلات مربوط به جراحی مانند زخم، بیهوشی و درد را ندارد.

معایب:

ممنوعیت استفاده برای افراد باردار و شیرده، دارای مشکلات قلبی عروقی، بیماری­های کبدی، کلیوی یا دیابت، سرطان، افراد دارای مشکلات سیستم ایمنی.
مطالعه بیشتر در مورد کویتیشن

حتما بخوانید: آشنایی با سلولیت و روش درمان آن

4- روش شاک ویو


لاغری موضعی با شاک ویو

مکانیسم عمل:

در این روش از امواج مکانیکی پر قدرت جهت شکستن سلول­های چربی زیر پوست استفاده می­شود. این امواج مشابه امواج صوتی هستند با این تفاوت که سرعت بسیار بیشتر و فشار مثبت و منفی بالاتری دارند. این روش به تولید رگ­های خونی جدید (نئوواسكولاريزاسيون) در بافت­های آسیب­ دیده می­ انجامد. به این ترتیب اکسیژن­ رسانی و ارسال مواد مغذی به بافت­ هایی که نیاز به ترمیم دارند، به خوبی انجام می­ شود.

مزایا:

تولید رگ­های خونی جدید و تامین مواد مغذی پوست
افزایش کشسانی و قابلیت ارتجاعی پوست
آب­رسانی به پوست و درخشان شدن آن
بر طرف کردن چربی­های موضعی و ترمیم عوارض پوستی لیپوساکشن
ایمن و بدون عارضه جانبی جدی

معایب:

ایجاد قرمزی، تورم و ادم پوستی به­ طور موقت
ایجاد واکنش­های آلرژیک در برخی افراد
تهوع و اسهال
منع مصرف در افراد مبتلا به ناراحتی های شدید پوستی، نقص سیستم ایمنی بدن، مشکلات قلبی عروقی، تحت شیمی درمانی و ...

5- روش هایفولیپولیز

این دستگاه لاغری موضعی که به لیپوسونیک نیز معروف است از یک تکنولوژی ویژه با نام سونوگرافی متمرکز با شدت بالا (HIFU) برای از بین بردن چربی­های اضافی استفاده می­کند.

مکانیسم عمل:

امواج فرا صوت ساطع شده از دستگاه در زیر پوست تبدیل به انرژی حرارتی شده و با گرمادهی به عمق 1 تا 5/1 سانتی متری زیر پوست به سست شدن سلول­های چربی کمک می­کند. با آزاد شدن چربی از داخل این سلول­ها، ماکروفاژهای خون دست به کار شده و آنها را در داخل سیستم لنفاوی و وریدی به دام انداخته و هضم می­ کنند.

مزایا:

عدم ایجاد سوختگی در پوست با وجود میزان گرمای زیاد
امکان از بین بردن حدود 2/5سانتی­متر از بافت چربی موضع مورد نظر
دوران نقاهت بسیار کوتاه
عدم ایجاد برش و استفاده از نیروی مکش در پوست
عدم نیاز به تزریقات
عدم بازگشت سریع

معایب:

اختلالات جنسی در مردان به ­طور موقت
تکرر ادرار
امکان ابتلا به سرطان پروستات

حتما بخوانید: عوارض رژیم پروتئین و حذف کربوهیدرات ها

6- لاغری موضعی با لیزر کم توان


لاغری موضعی با لیزر

مکانیسم عمل:

این لیزرها دارای خاصیت فتوشیمیایی بوده و تولید حرارت نمی­کنند. در این روش صفحات مستطیل شکلی بر روی پوست قرار می­ گیرد. سپس نور از لیزر به شکل تخم مرغی به زیر پوست ارسال شده و بعد از اصابت به چربی ­های زیر پوست آنها را از بین می­ برد. چربی آزاد شده از سلول­ها وارد سیستم لنفاوی شده و در نهایت حذف می­ شود.

فواید:

امکان استفاده برای قسمتهای مختلف بدن
تحریک سیستم لنفاوی و اثربخشی بیشتر

معایب:

مراقبت از اینکه نور لیزر وارد چشم نشود.
منع استفاده برای افراد با بیماری­های زمینه­ ای پر خطر

7- استفاده از دستگاه G5

این دستگاه یک سیستم ماساژدهی برای لاغری موضعی است. که این روزها با آمدن دستگاه های جدید، دیگر کارایی زیادی ندارد.

مکانیسم عمل:

این دستگاه با استفاده از سرهای مخصوصی که دارد ناحیه مورد نظر را ماساژ داده و به شکسته شدن سلولهای چربی و سفت شدن پوست کمک می­کند.

فواید:

ارزانتر از دیگر روشهای لاغری موضعی
سفت شدن بافت پوست به خاطر افزایش جریان خون و کلاژن سازی
بدون محدودیت سنی

معایب:

این دستگاه هیچگونه عوارض جانبی ندارد. بهتر است در زمان استفاده حدود 2 لیتر آب برای اثر بخشی بیشتر استفاده شود.

8- روش وکیوم تراپی

مکانیسم عمل:

اساس کار این دستگاه نیز شبیه LPG است. چراکه دستگاه با استفاده از نیروی مکانیکی و ایجاد مکش بر روی پوست، باعث افزایش جریان خون، کوچک شدن سایز چربی زیر پوستی، نزدیکتر شدن مایع لنف به گره های لنفی و بهبود ظاهر اندام می­شود.

فواید:

تقویت جریان خون و سیستم لنفاوی
باز کردن منافذ پوست
بهبود فعالیت غدد چربی در پوست خشک
کوچک کردن سایز سلولهای چربی
رفع سلولیت

معایب:

این دستگاه عوارض جانبی محدودی دارد. قرمزی و کبودی پوست بعد از استفاده از دستگاه طبیعی بوده و به زودی برطرف میشود.
مطالعه بیشتر در مورد وکیوم برای لاغری موضعی

9- روش ایکس بادی

این دستگاه در مراکز ورزشی و زیبایی رایج است و با به کار گیری عضلات به لاغری موضعی کمک می­کند. با استفاده از این دستگاه حدود 44 هزار تمرین ورزشی قابل انجام است.

لاغری با ایکس بادی

مکانیسم عمل:

مکانسیم عمل این دستگاه لاغری موضعی EMS با تحریک الکتریکی عضلات است. فردی که از این دستگاه استفاده می­کند نوعی جلیقه مخصوص بر تن می­کند. از طریق این جلیقه سیگنال­های الکتریکی به عضلات بدن مخابره میشوند. کالری مصرفی در طول 20 دقیقه استفاده از این دستگاه 700 تا 800 می­باشد. بنابراین متوجه می­شوید که استفاده از این دستگاه تا چه اندازه می­تواند برای سوختن کالری­های اضافی بدن مفید باشد. مشخص است که این وسیله با به کارگیری عضلات و افزایش گردش خون به بهبود دردهای عضلانی و کاهش سایز بسیار کمک می­کند.

مطالب دیگر که مطالعه آنها به شما توصیه می شود:

روش کرایولیپولیز برای لاغری موضعی
مزوتراپی چگونه باعث لاغری می شود؟
7 روش تقویت اراده در مسیر کاهش وزن
رژیم لاغری با روش دکتر مرادی
رژیم آنلاین دکتر مرادی