021-88231136

آشنایی با دانه چیا و فواید آن برای سلامتی و لاغری

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

آشنایی با دانه چیا و فواید آن برای سلامتی و لاغری


در گذشته نه چندان دور بسیاری از افراد برای حفظ سلامتی خود و رسیدن به اهدافی همچون لاغری از داروهای شیمیایی استفاده می کردند. اما به مرور زمان عوارض ناشی از داروهای شیمیایی توجه همگان را به سوی مصرف دانه های گیاهی جلب کرد. دانه چیا از جمله دانه های طبیعی و گیاهی است که مصرف آن با فواید بی شماری همراه است از این رو این مقاله به معرفی خواص درمانی این دانه گیاهی اختصاص یافته است.


 


ارزش غذایی دانه چیا

دانه های ریز و سیاه رنگ چیا در خانواده نعنا جای دارند. از گذشته های دور تا به امروز این دانه مغذی از خوراک اصلی اقوام آزتک و سرخپوستان مایایی به شمار می رفته است. خواستگاه اصلی این گیاه به شبه جزیره اسپانیا برمی گردد اما امروزه شرایطی برای گسترش آن فراهم شده است به گونه ای که تمام جهانیان می توانند به راحتی به این دانه ارزشمند دسترسی داشته باشند. آنچه سبب تمایز دانه چیا از سایر دانه ها شده است، ترکیبات مغذی آن است. مصرف این دانه می تواند نیاز بدن را به فیبر، پروتئین، امگا 3، کلسیم، منگنز، آنتی اکسیدان، منیزیم، فسفر، ویتامین های گروه B و پتاسیم برطرف کند.

مواد مغذی چیا
مواد مغذی موجود در 1 قاشق غذاخوری (12 گرم) دانه چیا


فواید مصرف دانه چیا

دانه چیا را می توان به صورت افزودنی به غذا و یا نوشیدنی ها مورد استفاده قرار داد. این دانه گیاهی با اهداف گوناگونی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
 
  • 1- بدن اگر با کمبود اسیدهای چرب امگا سه مواجه باشد زودتر از حد معمول دچار خستگی می شود. افراد بسیاری در جهت جبران این خستگی دائمی، از مواد انرژی زا استفاده می کنند. مصرف این مواد انرژی کاذب و مضری را به وجود می آورد. در همین راستا برای تامین انرژی و اسیدهای چرب امگا سه مورد نیاز بدن می توان از دانه های چیا استفاده کرد. مصرف این دانه سوخت ساز بدن را در  جهت تامین انرژی سرعت می بخشد.


 
     
  • 2- ریشه ی بسیاری از بیماری های گوارشی به کمبود فیبر در مواد غذایی برمی گردد. مصرف دانه چیا می تواند قسمتی از فیبر مورد نیاز بدن را تامین کند.
  • 3-  همچنین این دانه برای درمان بیماری یبوست یکی از بهترین انتخاب ها است.
  • 4- به افرادی که به دنبال لاغری هستند مصرف دانه چیا توصیه می شود زیرا این دانه در وهله ی اول حاوی مقادیر زیادی فیبر است. فیبر ماده ای حجیم است که می تواند فضای معده را پر کند و احساس گرسنگی را از بین ببرد. از طرف دیگر این دانه حاوی کربوهیدرات ها و چربی های مفید است بنابراین مصرف آن نیازهای بدن به انرژی را تامین می کند.


 
 
  • 5- در کنار موارد ذکر شده نباید از ویژگی جذب آب این دانه غافل شد. جذب آب دانه چیا موجب می شود که روند هضم غذا کندتر از حالت معمول شود. این در حالی است که نیاز بدن به آب نیز تامین می شود و حس گرسنگی ناشی از تشنگی اجازه بروز پیدا نمی کند. لازم به ذکر است مصرف این دانه در لاغری اطراف شکم نیز موثر است.
  • 6- افراد مبتلا به دیابت نباید مواد غذایی را به صورت وعده های حجیم میل کنند. کربوهیدرات و نشاسته موجود در دانه چیا به صورت تدریجی آزاد می شود. این امر به جذب بهینه و کم خطر مواد غذایی توسط سلول ها کمک شایانی می کند و احتمال افزایش ناگهانی قند را کاهش می دهد .
  • 7- ریشه ی بیماری های قلبی به مصرف چربی های مضر برمی گردد. اسید های چرب امگا سه از جمله چربی هایی است که در دانه چیا یافت می شود.  این چربی کاملا گیاهی است و مصرف آن نه تنها برای بدن زیانی ندارد بلکه به سلامت بدن نیز کمک می کند. افرادی که از فشار خون، چربی خون و بیماری های قلبی در عذاب هستند می توانند با گنجاندن دانه چیا در رژیم غذایی خود قدمی در جهت سلامتی بردارند.


 
 
  • 8- رادیکال های آزاد در ایجاد انواع سرطان ها نقش مهمی را ایفا می کنند. یکی از راه های مقابله با رادیکال های آزاد مصرف آنتی اکسیدان ها است. مصرف دانه چیا به واسطه وجود آنتی اکسیدان ها از بروز انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه جلوگیری می کند.
  • 9- از دانه چیا برای حفظ سلامت پوست نیز استفاده می شود. ماسک های حاوی این دانه به درمان آکنه و جوش کمک شایانی می کند. از طرفی این دانه می تواند نقش مرطوب کننده نیز داشته باشد و مانع از رخ دادن چین و چروک شود.

 
 
  • 10- مصرف دانه چیا مانع  از ریزش مو می شود. همچنین با تهیه ماسک مو از این دانه نیز می توان موهای آسیب دیده را تقویت کرد.
  • 11- مادران در دوران بارداری باید از مواد غذایی حاوی کلسیم، آهن، امگا سه و ... استفاده کنند. مصرف دانه چیا یک انتخاب مناسب برای زنان باردار است زیرا تمام نیازهای بدن آنها را تامین می کند. از طرفی این دانه در تنظیم سطح قند خون و تامین انرژی نیز نقش بسیاری دارد.
موارد ذکر شده در بالا تنها بخشی از فواید مصرف دانه چیا است بنابراین لازم است این ماده غذایی در رژیم غذایی افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم هستند، گنجانده شود.    

مطالعه مطالب دیگر: