021-88231136

تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

 بیماریهای قلبی




چربی ها یا پلاک ها در لایه داخلی دیواره سرخرگ رسوب می کنند، فرد دچار حمله قلبی می شود و اینجا آغاز دردسرهایی است که اگر پیگیری نشود فرد را به کام مرگ می کشاند. تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی از موارد بسیار مهم است که در هر سنی باید به آن توجه کرد.
 

 مواد غذایی مفید برای سلامت قلب




اگر سابقه بیماری قلبی در شما یا اعضای خانواده شما وجود دارد. کلم ها را وارد سفره غذای خود کنید. کلم ها در گروه خانوادگی سبزیجات قرار دارند، کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم و همینطور کلم بروکلی از مواردی هستند که می توانید طبق ذائقه و سلیقه خود انتخاب و مصرف کنید.

ویتامین گروه ب به خصوص اسید فولیک برای سلامت قلب مفید است. پس باید به دنبال مواد غذایی باشید که به نوعی دارای این ویتامین ها باشند. لوبیا قرمز، لوبیا چشم بلبلی، نخود خشک از گروه های ویتامین ب هستند. آمارها نشان می دهد که اگر فرد به صورت روزانه اسید فولیک به میزان 100 میکروگرم دریافت نماید در مقابله با بیماری قلبی بسیار خوب عمل کرده است.

روغن ماهی یکی از مواد غذایی می باشدکه دارای اسید چرب مفید برای قلب است. ماهی آزاد، از قبیل قباد، حلوا، شیر و اوزون برون موارد با اسید چرب مفید محسوب می شود.

این محصولات سبب می شود که خطر انعقاد خون کاهش یابد و به طور کلی از افزایش چربی های مضر خون ممانعت صورت می گیرد.

­ از غذاهایی استفاده کنید که فیبر بالایی دارند و سبب کاهش کلسترول خون می شوند. سیر یکی از موارد بسیار ارزشمند برای کسانی است که درگیر بیماری قلبی هستند. مصرف یک حبه سیر در طول روز سبب می شود که ال دی ال یا کلسترول بد کاهش یابد.

 مواد غذایی نامناسب برای سلامت قلب




در بخش قبل توضیح دادیم که چه مواد غذایی می تواند بیماری قلبی را کاهش دهد و از آن پیشگیری نماید اما یک سری مواد غذایی هستند که حکم آتش زیر خاکستر را دارند! کره، روغن های حیوانی، دنبه، شیر و ماست پر چرب، پنیر محلی و همینطور پنیرهای خامه ای پر چرب و مصرف زیاد بستنی و سس مایونز قلب شما را متلاشی می کند!

در لیست تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی مصرف گوشت چرخ کرده پرچرب، سوسیس و کالباس و همینطور شیرینی جات با خامه زیاد ممنوع اعلام شده است.

کسانی که درگیر کلسترول بد خون هستند باید دور کیک و شکلات و چیپس و پفک را خط بکشند. از سوی دیگر کلسترول بالا سبب تنگ شدن و گرفتگی عروق و یا سکته قلبی می شود.

شما می توانید به جای استفاده از روغن های حیوانی مضر از روغن مایع ذرت، روغن زیتون یا سویا استفاده نمایید. البته که استفاده در طول روز باید در حد یک الی دو قاشق غذاخوری باشد.

 شایعات در مورد تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی



 

شایعاتی مبنی بر عدم مصرف آجیل برای کسانی که درگیر بیماری قلبی هستند دیده می شود اما متخصصین تغذیه معتقد هستند که مصرف آجیل مانند گردو، دو عدد در روز و بادام زمینی 10 عدد روزانه مجاز بوده و سبب جذب چربی مفید می شود.

شخص می تواند مصرف گوشت سفید مانند ماهی و مرغ را جایگزین گوشت قرمز نماید تا عملکرد بهتری برای او در نظر گرفته شود. مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته توصیه می شود.
 

  تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی با هزینه ارزان




در مقاله در مورد مرغ و ماهی و مواردی صحبت شد که شاید این روزها کمی سخت تر خریداری می شود. اما یک سری مواد غذایی و آداب غذایی هستند که هم قیمت ارزانی دارند و هم در مهمترین لیست تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی قرار گرفته اند.

سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که فیبر غذایی بالا به همراه بافت آب زیاد دارند، کدو و کاهو در این لیست قرار دارند.

مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب هزینه ای در بر ندارد اما شما را از حملات قلبی تا حد زیادی نجات می دهد. می توانید از نان های سبوس دار مانند سنگک به جای نان لواش استفاده کنید.

سبزی ها و میوه ها حاوی فیبر زیادی هستند. اگر به حبوبات علاقه دارید، جایگزین عالی به جای گوشت قرمز است که می تواند تغذیه مناسب در پیشگیری و درمان بیماری های قلبی با قیمت ارزان باشد و در دسترس عموم قرار می گیرد. به سراغ گیاهان و میوه هایی بروید که خاصیت کشسانی دارند و ویتامین سی زیادی دارند.