021-88231136

رژیم لاغری ویت واچرز

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

رژیم لاغری ویت واچرز چیست؟


رژیم لاغری ویت واچرز

چاقی و اضافه وزن به یکی از معضلات جامعه کنونی تبدیل شده است و افراد به خصوص خانم­ها برای داشتن وزن ایده­ آل و کاهش وزن، رژیم های لاغری مختلفی از جمله رژیم کتوژنیک، رژیم اتکینز، رژیم جنرال موتورز، رژیم کانادایی، رژیم خام گیاهخواری و ... را امتحان می­ کنند. یکی از محبوب­ترین رژیم های کاهش وزن در دنیا، رژیم ویت واچرز (weight watchers)  یا مراقبت از وزن است که می تونید زیر نظر متخصص تغذیه برای کاهش وزن از آن استفاده کنید.
رژیم ویت واچرز یک برنامه رژیم لاغری است که برای اولین بار در دهه 1960 تهیه شده و با انتخاب مواد غذایی سالم و سبک زندگی صحیح، کاهش وزن را تشویق می­ کند. این رژیم بر این عقیده استوار است که رژیم غذایی تنها بخشی از یک سبک زندگی سالم است و بیشتر بر اهمیت سلامت عمومی و روحی و جسمی تأکید می­ کند.
 

رژیم ویت واچرز چگونه باعث لاغری می­شود؟

این رژیم، غذای خاصی را ممنوع نمی ­کند و به مردم نمی­ گوید چه چیزی بخورند. همچنین هیچ وعده و یا غذای از پیش آماده­ای برای خرید وجود ندارد. درعوض، افراد ترغیب می­ شوند تا انتخاب­های غذایی سالم­تری داشته باشند و فعالیت بدنی را افزایش دهند.
رژیم ویت واچرز دو برنامه رژیم غذایی ارائه می­دهد:
1- برنامه امتیازات: در برنامه امتیازات، مواد غذایی بر اساس کالری، چربی کل و میزان فیبر در رژیم لاغری، تعداد معینی از امتیاز را به شما اختصاص می­دهند. به شرکت­ کنندگان اجازه داده می­ شود هر روز غذای مورد نظر خود را بخورند و عدد مشخصی از امتیاز را در هر روز اختصاص دهند.
2- برنامه هسته­ ای (بدون حساب): برنامه اصلی مبتنی بر مصرف غذاهای سالم از همه گروه­های غذایی از جمله میوه و سبزیجات­، غلات و نشاسته­، گوشت بدون چربی و طیور و تخم­ مرغ و لبنیات است.
 
این رژیم لاغری در اواخر 2017 راه­ اندازی شد و افراد زیادی از جمله سلبریتی­ها (اپرا وینفری) به آن پیوستند. ویت واچرز یک شرکت بین المللی در ایالات متحده است که در واقع بزرگترین برنامه تجاری کاهش وزن محسوب می­شود.
رژیم ویت واچرز جلسات گروهی را در مکان­هایی در سرتاسر جهان حمایت می­کند که اعضای آن می­توانند به یکدیگر دلگرمی، پشتیبانی و نکاتی برای انتخاب گزینه ­های زندگی سالم­تر ارائه دهند.
این سیستم­ اعضا را به سمت یک الگوی کلی تغذیه هدایت می­کند که کمترین میزان کالری، چربی اشباع و قند و بیشترین مقدار پروتئین را دارد و به شرکت­ کنندگان آزادی و انعطاف­ پذیری بیشتری ارائه می ­دهد.
در این برنامه به هر نوشیدنی و هر غذایی یک امتیاز اختصاص داده می­شود، و گزینه­های انتخابی را از میوه­ ها و سبزیجات تا تخم ­مرغ، غذاهای دریایی و ذرت گسترش می­دهد. انتخاب از بین مواد غذایی چون تخم­ مرغ، ذرت، ماهی، غذاهای دریایی ، مرغ بدون پوست یا بوقلمون، ماست ساده بدون چربی، لوبیا، نخود فرنگی، عدس و ... پایه ­ای برای الگوی غذایی سالم­تر ایجاد می­کند چون خطر مصرف این غذاها بسیار کم است.
 

نحوه استفاده از رژیم ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

در این برنامه با توجه به جنسیت، وزن، قد و سن شما برنامه­ ای برایتان در نظر گرفته می­شود. به شما میزان حداقل و حداکثر امتیازهای یک روز ارائه می­شود و شما می­توانید هر چیزی که دوست دارید بخورید به شرط اینکه از میزان امتیاز روزانه خود تجاوز نکنید. به خاطر داشته باشید منظور از هر غذایی، غذاهای سالم و طبیعی است. استفاده از غذاهای چرب و فست فود یا غذاهای با بسته­ بندی آماده و فرآوری شده اصلا توصیه نمی­ شود.
در این رژیم لاغری، شما می­توانید ابتدا برای کاهش وزن از این برنامه استفاده کنید و پس از رسیدن به وزن مطلوب بدون تمرکز بر کاهش وزن برای داشتن عادات غذایی سالم و تثبیت وزن هم چنان از این برنامه استفاده کنید.
در کشورهایی که از این برنامه استفاده می کنند، امکان این فراهم شده که با پیوستن به برنامه رژیم ویت واچرز بر روی گوشی همراه یا رایانه ب­توانند 285000 غذا را پیدا کنند.
اگر غذایی را بخواهید که امتیاز آن مشخص نباشد می­توانید از طریق وبسایت ارزش مواد تشکیل­دهنده غذا را محاسبه کنید. اینکه در برنامه­ های ویت واچرز چقدر هزینه می­ کنید بستگی به این دارد که در کارگاه­های هفتگی شرکت کنید یا با یک مربی شخصی کار کنید. اعضای جدید با 20 دلار هزینه شروع می­کنند و سپس متناسب با نیازهایشان برنامه­های مختلف با قیمت­های مختلف را دریافت می­کنند.

میزان کاهش وزن با رژیم ویت واچرز:

اکثر مطالعات نشان می دهد که این رژیم برای کاهش وزن موثر است، اما ممکن است مقدار کاهش وزن، کمتر از سایر رژیم­های لاغری مشابه باشد. اما محققان دریافتند که به دلیل وجود فیبر فراوان در  این رژیم غذایی افراد مدت طولانی مدت احساس گرسنگی نمی­ کنند و از این طریق موجب کاهش وزن می­ شود.
در ادامه یک نمونه رژیم ویت واچرز برای مدت یک هفته ارائه شده است. به  خاطر داشته باشید در این رژیم لاغری هیچ اصراری به غذا خوردن نیست به این معنی که اگر احساس می­ کنید که میلی به غذا ندارید از خوردن یک یا دو وعده صرف نظر کنید. در این رژیم مجموع امتیاز روزانه 30 در نظر گرفته شده است.

رژیم لاغری ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

رژیمو لاغری ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

رژیم لاغری ویت واچرز

با رژیم های لاغری رایج در دنیا برای کاهش وزن آشنا شوید:
رژیم کتوژنیک
رژیم جنرال تونیک
رژیم کانادایی
رژیم خام گیاهخواری
رژیم اتکینز
رژیم دکتر مرادی