021-88231136

علت های کاهش وزن ناگهانی و سریع

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

علت های کاهش وزن ناگهانی و سریع در بدن


 
                                                     

به طور کلی هر فرایندی که در بدن در حال انجام است، فرایند آهسته  و تدریجی می باشد. سیستم های متابولیسمی و هورمونی به گونه ای کار می کنند که از وقوع هر واکنش ناگهانی در بدن جلوگیری کنند. وقوع واکنش های ناگهانی به عنوان زنگ خطر برای بدن می باشد و سبب تحریک ترشح هورمون های مثل هورمون کورتیزول می شوند. وجود پیوسته این هورمون در بدن عواقب و عوارض بسیار بدی در بدن دارد. کاهش وزن ناگهانی هم به عنوان یک واکنش سریع و می تواند زنگ خطر بدن را به صدا در بیاورد. اما خود کاهش وزن هم به ذاته به عنوان یک زنگ خطر برای ماست که احتمالا پروسه ای آسیب زننده ای در بدن در حال انجام است.
بنابراین در ادامه  در مورد علل ایجاد کاهش وزن ناگهانی صحبت خواهیم کرد.


دیابت



                                                          

در دیابت نوع اول نبود انسولین در جریان خود سبب تحریک ترشح هورمون گلوکاگون می شود. وجود گلوکاگون سبب تحریک چربی سوزی در بدن شده که نتیجه آن کاهش وزن در بدن می باشد. وجود پیوسته هورمون گلوکاگون در جریان خون سبب می شود تا  پروسه ای ذخیره انرژی در بدن با مشکل روبرو شود. ذخیره نشدن انرژی در بدن همراه با افزایش چربی سوزی سبب کاهش وزن ناگهانی در افراد می شود.


 



وجود توده های توموری در بدن


وجود توده های توموری در بدن یکی از اصلی ترین علل کاهش وزن ناگهانی در افراد می باشد. توده های توموری دارای متابولیسم بسیار بالایی هستند و سبب کاهش حجم عضلات و چربی در بدن می شوند. کاهش یکباره حجم عضلات و چربی سبب ایجاد کاهش وزن ناگهانی در افراد می شود که بسیار خطرناک می باشد.


کاهش حجم عضلات بدن در اثر رژیم های نادرست



                                                            

یکی از مهم ترین علل کاهش وزن ناگهانی در افراد کاهش حجم عضلات بدن می باشد. کاهش حجم عضلات و افزایش حجم بافت چربی در بدن بیشتر در افرادی رخ می دهد، که رژیم های غلط غذایی به همراه کم تحرکی را دارند. نبود فعالیت بدنی به همراه رژیم های غلط غذایی که افراد برای کاهش وزن استفاده می کنند سبب می شود تا بدن دچار استرس شده که نتیجه آن ترشح بیشتر هورمون کورتیزول می باشد. این هورمون سبب افزایش عضله سوزی در بدن می شود. در نتیجه افراد ممکن است دارای چاقی شکمی باشند، اما دارای وزن بسیار پایینی هستند که همین مورد سبب کاهش توان بدنی در این افراد  می شود.


بیماری های التهابی

 

الف- التهاب سلول های روده



                                                         

وجود التهاب در سلول های روده مانند عدم تحمل بعضی از مواد غذایی (مثل گلوتن گندم و جو در بیماری سلیاک) سبب می شود تا کارایی سلول ها برای جذب مواد غذایی کاهش پیدا کند. وجود التهاب پیوسته همراه است با القای آپوپتوز و نکروز در سلول های روده سبب کاهش تعداد سلول های جذب کننده مواد غذایی می شود. کاهش جذب مواد غذایی سبب می شود تا کالری کمتری به سلول ها رسیده و نتیجه آن کاهش وزن در افراد باشد.
 

ب- آرتریت روماتوئید



                                                    

این بیماری سبب التهاب در بافت غضروف موجود در مفاصل شده که نتیجه آن سفتی و در نهایت تحلیل عضلات می باشد. تحلیل و ضعف عضلات علاوه بر اینکه سبب کم تحرکی افراد می شود، همچنین سبب کاهش وزن ناگهانی در افراد هم خواهد شد.
 

ج- اندوکاردیت



                                                           

بیماری التهاب سلول های قلبی است که سبب افزایش التهاب و ضعف سلول های قلبی می شود. علت اصلی این عارضه ورود میکروب ها به جریان خون می باشد. این عارضه سبب کاهش اختلال سوخت و ساز در بدن می شود که نتیجه آن افزایش چربی سوزی و کاهش وزن ناگهانی در افراد است.



 
 

د- التهاب سلول های ریوی



                                                              

التهاب سلول های ریوی سبب ایجاد عارضه برونشیت و یا آمفیزم در افراد  می شود. وجود این بیماری ها سبب کاهش اکسیژن رسانی در افراد شده که نتیجه آن اختلال در متابولیسم بدن می باشد. وجود اختلال در متابولیسم بدن سبب افزایش چربی سوزی و عضله سوزی می شود که نتیجه آن کاهش وزن ناگهانی در این افراد می باشد.


وجود بیماری های مختلف

 

الف- بیماری آدیسون


با وجود اینکه افزایش ترشح کورتیزول برای بدن مناسب نیست و سبب افزایش عضله سوزی می شود. اما نبود آن در بدن نیز می تواند سبب اختلال در تنطیمات متابولیسمی و کاهش اشتها در افراد شود. در بیماری آدیسون سیستم ایمنی به قسمت آدرنال فوق کلیه حمله کرده و سبب اختلال در ترشح هورمون کورتیزول می شود.
 

ب- وجود بیماری ایدز



                                                                

همانطور که می دانید در این بیماری سلول های ایمنی در حال تخریب شدن هستند. در نتیجه بدن پیوسته در معرض ابتلاء به بیماری قرار دارد. وجود بیماری مختلف در افراد سبب ضعف بدنی و زمینه ساز کاهش وزن در افراد  می باشد.


ج- بیماری سل


با توجه به اینکه در این بیماری هم شش ها درگیر هستند. سیستم های تنفسی بدن به خوبی عمل نکرده و همین مورد زمینه ساز اختلال در متابولیسم بدن و کاهش وزن ناگهانی در افراد می شود.

 

خلاصه نکات مقاله


علت های کاهش وزن ناگهانی را می توان در 5 دسته طبقه بندی کرد که شامل بیماری های التهابی، بیماری های ویروسی، رژیم های غذایی غلط، سرطان و دیابت می باشد. وجود این 5 دسته بیماری سبب کاهش حجم عضلات و بافت چربی در بدن شده  که نتیجه آن کاهش وزن ناگهانی در افراد می باشد.

 

 مطالعه بیشتر :

 بهترین روش لاغری موضعی با دکتر تغذیه

 بهترین رژیم لاغری - دکتر مرادی - متخصص تغذیه