021-88231136

علت چاقی در افرادی که کم کاری تیروئید دارند

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

علت چاقی در افرادی که کم کاری تیروئید دارند

 
                                                      


در این مقاله قصد داریم تا در مورد علت چاقی و عواملی که سبب سرعت دهی به عارضه چاقی در افراد هایپوتیروئید می شوند، صحبت کنیم. در یک تعریف اولیه از نظر متخصص تغذیه می توان گفت اضافه وزن و یا چاقی در اثر نابرابر بودن ورود و مصرف کالری در بدن اتفاق می افتد. اما مهم ترین سوال شاید این باشد که چرا این دو با هم نابرابر می شود؟ با توجه به اینکه بدن انسان یک سیستم پیشرفته برنامه ریزی شده است، بسیار  بعید و دور از ذهن به نظر می رسد که برای این امر مهم و کاربردی در بدن برنامه خاصی نداشته باشد.
در پاسخ به این سوال باید بگویم، البته که بدن برای این موارد که بسیار هم مهم و اثر گذار بر کیفیت زندگی فرد است، برنامه و تنظیمات خاص به خود را دارد. اما هر برنامه ریزی و مدیریت سیستمی نیازمند وجود شرایط متناسب و نرمال خواهد بود. در بدن انسان نحوه کارکرد درست سیستم های متابولیسمی تعیین کننده مصرف و ذخیره انرژی می باشد. سیستم های متابولیسمی تحت کنترل عواملی مختلفی قرار دارند که یکی از مهم ترین آن ها هورمون ها هستند. یکی از هورمون های مهمی که بسیار اثرگذار بر نحوه کارکرد سیستم ها متابولیسمی می باشد، هورمون های تیروئیدی هستند، جالب است که بدانید هورمونهای تیروئیدی به صورت مستقیم اثرگذار بر نوع متابولیسم در بدن و افزایش و یا کاهش آن هستند. بنابراین در ادامه در مورد نواقص موجود در تنظیمات این هورمون و اثر گذاری آن در بروز چاقی توضیحاتی خواهیم داشت.


اثرات کم کاری تیروئید در بدن

 

معرفی هورمون های تیروئید

   
                                                    


احتمالا تا به حال چندین مرتبه اسم این بیماری را شنیده و یا در اطرافیان خود مشاهده کرده اید. برای اینکه در مورد اثرات این بیماری در بدن صحبت کنیم، شاید بد نباشد تا در همین ابتدا در مورد عملکرد این هورمون بدانیم. هورمون های تیروئیدی شامل دو هورمون T3 و T4 هستند که هم دارای نوع آزاد در گردش خون هستند و هم نوع متصل به پروتئین.
 

  بیشتر بدانیم : 10 رژیم لاغری محبوب در دنیا

 

تاثیر کم کاری این هورمون بر مسیرهای متابولیسمی که یکی از مهم ترین علت های چاقی است

 
                                                

 با وجود اینکه هر دو نوع هورمون تیروئید در جریان خون وجود دارد، ولی تنها نوع آزاد T4 دارای عملکرد می باشد. شرایط مختلفی می تواند سبب شود تا میزان تولید نوع T4 افزایش و یا کاهش یابد. زمانی که این افزایش و یا کاهش بیش از حد طبیعی و نرمال باشد، سبب می شود تا مسیری های متابولیکی و عملکردی در بدن دچار اختلال شوند. یکی از مهم ترین مسیرها، مسیر های متابولیسمی می باشد. کم کاری تیروئید به دلیل کاهش تولید T4 آزاد در بدن، سبب می شود تا مسیرهای متابولیسمی بیشتر به سمت آنابولیسم و ذخیره سازی انرژی بروند، همین مورد مهم ترین علت چاقی و اضافه وزن در این افراد می باشد.
 
 

تاثیر کم کاری تیروئید بر ریتم تنفس

 
                                                   

در مطالب قبل در مورد تاثیر کم کاری این هورمون بر فرایندهای متابولیسمی صحبت کردیم. اما تاثیر این بیماری بر ایجاد چاقی در بدن تنها منوط به فرایندهای متابولیسمی نیست. یکی از عللی که افراد داری این بیماری، بسیار به سختی می توانند وزن کم کنند این است که در این بیماری میزان ریتم تنفس و ضربان قلبی به صورت قابل ملاحظه ای کاهش می باشد. همین موضوع سبب می شود تا اکسیژن رسانی به بافت ها و سلول های بدن به درستی صورت نگرفته و عضلات توانایی انجام کار را نداشته باشند. همین عدم فعالیت و کم تحرکی سبب می شود تا ذخیره چربی ها در بدن افزایش یافته و عضلات بدن رو به تحلیل بروند. بنابراین زمانی که افراد در این شرایط قرار می گیرند، کاهش وزن آن ها بیش از دیگران با مشکل و چالش مواجه خواهد بود.


  بیشتر بدانیم :  چگونه لاغر شویم و درمان چاقی توسط دکتر تغذیه

 

تاثیر کم کاری تیروئید بر عدم تولید گرما در بدن

 
                                                   

شاید جالب باشد که بدانید تولید گرمایش در بدن یکی از مهم ترین عوامل سوخت انرژی در بدن می باشد. در مسیر های متابولیسمی، میانبرهایی وجود دارد که به جای اینکه کالری ها تبدیل به چربی شوند، تبدیل به گرما می شوند. وجود این بیماری سبب می شود تا تعداد این مسیرهای میانبر کاهش یافته و در نتیجه کالری امکان تبدیل شدن به گرما را نداشته باشد. همین مورد سبب می شود تا کاهش وزن در این افراد با مشکل روبرو باشد و نسبت به افراد عادی سرعت از دست دادن وزن بسیار کاهش یابد.


خلاصه نکات مقاله


یکی از بیماری هایی که اثرگذار بر سیستم های بدنی بوده و می توان گفت یکی از مهم ترین علت چاقی در افراد می باشد، کم کاری تیروئید است. با توجه با اینکه هورمونهای تیروئیدی تاثیر بسیار زیادی در فرایندهای متابولیسمی و تنفسی ما دارند. وجود هر گونه اختلال در کار این غده، مثل کم کاری و پرکاری می تواند تاثیر فراوانی بر ذخیره سازی و تولید انرژی در افراد داشته باشد. کاهش ریتم تنفس و سرعت مسیرهای متابولیک مهم ترین علل ایجاد چاقی در افراد هیپوتیروئید است. در نتیجه با کمک متخصص تغذیه از افزایش وزن در این دوران جلوگیری کنید.

مطالعه مطالب بیشتر

استفاده از دستگاه لاغری موضعی برای لاغری شکم، پهلو و سلولیت ران
رژیم لاغری با روش دکتر مرادی