021-88231136

فواید، عوارض مصرف زیاد و منابع غذایی ویتامین دی

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

فواید و خواص ویتامین D



 


به نظر شما شگفت انگیز نیست که ویتامینی وجود داشته باشد که بتواند استخوان ها را قوی تر کند و همینطور کمک کند تا از بیماریهایی مانند دیابت و ام اس و همینطور بیماری های قلبی در امان باشیم؟ ویتامین D یکی از همان ویتامین های خوب روزگار است، ویتامینی که از دل خورشید گرفته شده و هم برای جسم خوب است و هم برای روح!


مهمترین نقش های ویتامین D در بدن



 

یکی از مهمترین ویژگی هایی که برای ویتامین D در نظر گرفته شده است سلامت استخوان ها است که برای بسیاری از افراد واضح است. ویتامین دی به جذب کلسیم کمک می کند. این ویتامین برای افراد مسن در طول روز گزینه خوبی محسوب می شود که از نرم استخوان جلوگیری می کند و خمیدگی زانو به سمت داخل را تا حد زیادی برطرف می سازد.

از ویژگی های مهم ویتامین D در خصوص بیماری ام اس است. در واقع بین نور خورشید و میان ویتامین دی و همینطور مشکلاتی از قبیل خود ایمنی، نشانه های مشترک زیادی وجود دارد.

زمانی که ویتامین دی بدن فرد کم باشد بیشتر از فرد دیگر درگیر خطر حمله قلبی می شود و دچار سکته می شود و این موضوع با بیماری های قلبی فرد ارتباط مستقیمی دارد. از سوی دیگر پژوهش ها ثابت کرده است که کمبود این ویتامین بر روی افسردگی نیز تاثیرگذار است. به طور کلی این ویتامین در تقویت و عملکرد مغز نقش مهمی دارد و اگر میزان آن کم باشد فرد درگیر افسردگی می شود.

منابع غذایی حاوی ویتامین D



 

بسیاری از غذاهایی که فرد در طول روز استفاده می کند به خودی خود ویتامین دی ندارد بنابراین چه خوب است منابع حاوی ویتامین دی را شناسایی کنیم. ماهی ها منبع غنی از ویتامین دی هستند. در یک وعده غذایی میزان مناسبی از ویتامین دی وجود دارد. همینطور در رده تخم مرغ، جگر گوساله و غذاهایی که از غلات و شیر غنی هستند نیز موارد خوبی برای جذب این ویتامین محسوب می شوند.

قرص ویتامین D کمک می کند که میزان ویتامین دی خون مورد نظر تامین شود و چربی های بدن در اطراف ویتامین دی احاطه می شوند و یکی از دلایلی که فرد چاق می شود کمبود ویتامین دی در بدن است.

عوامل افزایش دهنده خطر کمبود ویتامین دی



 


افراد بالای 50 سال مستعد کمبود ویتامین دی هستند. کسانی که پوست تیره دارند در این لیست قرار دارند. مناطق شمالی و جنوبی کشور که رطوبت زیادی دارند.

کسانی که دچار اضافه وزن هستند و یا جراحی بای پس معده انجام داده اند. از آنجایی که ویتامین دی محلول در چربی می باشد، در افراد چاق، چربی اضافه مانند تله این ویتامین را در دام می اندازد و باعث کمبود دی در بدن می شود.

کسانی که به شیر حساسیت دارند و در هضم لاکتوز ناتوان هستند.

افرادی که درگیر بیماری های گوارشی مانند IBS ، زخم معده و ... هستند و یا به بیماری کبد چرب مبتلا هستند نیز در معرض این مشکل هستند.
 

ارتباط کرم ضد آفتاب و ویتامین D



 

یکی از موضوعاتی که بارها در موردش صحبت شده است در مورد کرم ضد آفتاب است. در واقع این کرم ها در جذب ویتامین دی اختلال زیادی ایجاد می کند و در صورتی که استفاده نشود نیز سبب می شود که سرطان پوست تا حد زیادی افزایش یابد با این ترتیب چه خوب است که از کرمهای ضد آفتاب حاوی ویتامین دی استفاده شود.
 

حد مجاز مصرف ویتامین D



 

میزان زیاد ویتامین D برای بدن ضرر آور است پس باید دقت کنید و این ویتامین را به میزان مشخص استفاده نمایید. تحقیقات نشان می دهد که اگر در طول روز بیش از 600 UI ویتامین دی مصرف شود سبب می شود که سلامتی بیشتری در نظر گرفته شود اما میزان زیاد آن نیز سبب می شود که به رگ های خونی و قلب و گاه کلیه آسیب برسد. از سوی موسسه پزشکی استاندارد جهانی بیشترین حد مجاز استفاده از کلسیم در روز 4000 UI اعلام شده است.

نکته مهم: اگر از داروهای استروئیدی، داروهای ضد تشنج و یا داروهای مسهل استفاده می کنید بدانید که جذب ویتامین D را خنثی می کنید و به طور کلی این موضوع سبب میشود که تپش قلب نامعمول داشته باشید. کسانی که احساس نرمی استخوان یا عدم قدرت اسکلتی دارند می توانند از حد مجاز ویتامین دی استفاده نمایند. به طور کلی این ویتامین برای بدن فرد اثربخشی خوبی دارد.

 
این ویتامین برای بدن هایی که دچار سستی و ناتوانی هستند حکم یک انرژی ساز قوی دارد. ویتامین دی در لیست مواردی قرار دارد که سبب می شود کلسیم و فسفر از نظر تعادل کنترل شود. به طور کلی این ویتامین نقش خوبی در رشد سلولی دارد و سبب می شود که فرایند متابولیسم بدن نیز رشد خوبی داشته باشد.
 

آمارها نشان می دهد که حداقل 80 درصد از کودکان به درجات شدید کمبود ویتامین دی مبتلا هستند. موقعیت جغرافیایی، فصل، سن و همینطور مواردی مانند رنگ پوست به جذب این ویتامین کمک زیادی می کند.