021-88231136

تاثیر خواب بر چاقی و افزایش وزن

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

تاثیر خواب در چاقی و لاغری چگونه است؟


تاثیر خواب در چاقی و لاغری

شاید برای شما سوال شده باشد که تاثیر خواب در چاقی و لاغری چگونه است؟ برای بسیاری از افراد ارتباط بین خواب و افزایش یا کاهش وزن ناشناخته است. اما با وجود ناشناخته بودن این موضوع طبق تحقیقات جدید دانشگاه هاروارد خواب به موقع و مناسب می‌تواند باعث کاهش وزن و در نتیجه لاغر شدن شود.
خوابیدن به موقع برای بسیاری از افراد یک معضل بزرگ است. عادت‌های خوابی غلط موجب به وجود آمدن بیماری‌های جدی می‌شود. در دانشگاه هاروارد به روی 133353 زن سالم تحقیقی صورت گرفت در این تحقیق مشخص شد، کسانی که عادت خواب مناسب و درست دارند، 45 درصد کم‌تر از سایرین خطر ابتلا به دیابت را دارند. پس خوابیدن به موقع و به اندازه علاوه بر این اثرات مثبتی که به روی هورمون‌های رشد و متابولیسم بدن می‌گذارد، نتیجه مثبتی هم برای بیماری‌هایی مثل دیابت دارد.

چگونه مقدار و زمان خواب باعث چاقی یا لاغری می شود؟

خواب شبانه مورد نیاز برای بزرگسالان حداقل 8 ساعت در شب است. هنگامی که ریتم خواب شما به هم می‌ریزد و شما دیرتر از حد معقول به خواب می‌روید، بدن هورمون گرلین زیادی را ترشح می‌کند. هورمون گرلین وظیفه افزایش اشتها را در بدن بر عهده دارد. پس با دیر خوابیدن و ترشح هورمون گرلین اشتهای شما افزایش یافته و وزن شما افزایش می‌یابد. رابطه بین خواب و تناسب اندام رابطه مستقیمی است و هر چقدر خواب شما دارای کیفیت بهتری باشد اندام بهتر خواهید داشت. البته اثرات خواب بر تناسب اندام در همین جا ختم نمی‌شود و زمانی که شما خواب آرام و با کیفیت ندارید هورمون لپتین در بدن شما کمتر ترشح می‌شود. کاهش این هورمون حس سیری را کاهش داده و باعث افزایش وزن می‌شود.
علاوه بر تاثیر خواب در چاقی، اختلال در خواب روی خلق و خوی افراد هم تاثیر زیادی دارد. زیرا خواب نامناسب باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود و این مورد هم باعث افزایش وزن می‌شود.
 

بیشتر بدانیم: آیا استرس باعث چاقی و افزایش وزن می شود؟

 

تاثیر خواب در چاقی و لاغری افراد:

برای بررسی تاثیر خواب در چاقی و لاغری باید نمونه‌های زیادی را مورد بررسی قرار داد. همان طور که گفته شد خواب مناسب باعث ایجاد تناسب اندام می‌شود. این در صورتی است که خواب بیش از حد نیز برای بدن مفید نیست و نتیجه عکس برای افراد به وجود می‌آورد. به همین دلیل سعی کنید در طول شب بیش‌تر از 8.5 ساعت نخوابید.
اثرات خواب بر تناسب اندام در طولانی مدت بهتر مشخص می‌شود. بنابراین سعی کنید خوابیدن به موقع و کافی را برای زندگی خود به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. اگر به تازگی از اثرات مخرب دیر خوابیدن و کم یا زیاد خوابیدن آشنا شده‌اید با رعایت راهکارهایی می‌توانید زمان‌بندی خواب خود را تنظیم کنید.

برخی از راهکارهای تنظیم ساعت خواب شبانه

1- همیشه در یک زمان مشخصی بخوابید.
2- هنگامی که شما خواب هستید دمای بدن از حالت عادی پایین‌تر است به همین دلیل با کاهش دمای اتاق زودتر به خواب می‌روید.
3- نور اتاق را به حداقل ممکن برسانید تا خواب با کیفیت‌تری را تجربه کنید.
4- استفاده از موبایل و تبلت و سایر وسایل هوشمند نیم ساعت از قبل از زمان خوابیدن ممنوع است. زیرا این نوع وسایل به شدت روی زمان‌بندی خواب شما تاثیر گذاشته و آن را مختل می‌کند. هم‌چنین این وسایل هوشمند با افزایش سطح ملاتونین باعث افزایش وزن می‌شود.
کم خوابی تاثیرات بدی به روی افراد مختلف دارد. تنظیم زمان خواب کار سختی نیست و با رعایت راهکارهای گفته شده این موضوع ممکن است.
 

بیشتر بدانیم: عوارض کاهش وزن سریع و غیراصولی چیست؟

 

تنظیم خواب در کنار رژیم غذایی:




تاثیر خواب مناسب در کنار یک رژیم لاغری مناسب در کاهش وزن اصولی زیر نظر متخصص تغذیه بسیار چشم‌گیرتر است. بدون شک بیش‌ترین فاکتوری که روی افزایش یا کاهش وزن تاثیر دارد، رژیم غذایی است. علاوه بر رژیم غذایی سالم زیر نظر یم کتخصص تغذیه خوب، ورزش کردن به طور منظم هم برای تناسب اندام امری ضروری است. پس حتی اگر به موقع و درست بخوابید اما رژیم خود را رعایت نکنید نباید توقع لاغری یا تناسب اندام را داشته باشید.
برای این که شب‌ها راحت‌تر به خواب روید سعی کنید در طول روز کمتر به استراحت و خواب بپردازید. استفاده از دمنوش‌های گیاهی مثل اسطوخدوس و غیره می‌تواند راه حل خوبی برای فرار از کم خوابی باشد. خوابیدن با موسیقی‌های آرام هم حس خوشایندی به افراد منتقل می‌کند.
 

مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می شود:

جلوگیری از افتادگی و شل شدن پوست هنگام کاهش وزن
عوارض افزایش مصرف پروتئین و حذف کربوهیدرات برای لاغری سریع
7 روش تقویت اراده در مسیر کاهش وزن
تاثیر قرص های لاغری در کاهش وزن
10 رژیم لاغری محبوب در دنیا
رژیم لاغری دکتر مرادی