021-88231136
لوگو

تغذیه مناسب در دوران بارداری زیرنظر دکتر مرادی متخصص تغذیه

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

تغذیه مناسب در دوران بارداری زیر نظر دکتر تغذیه

 
    

در این مقاله قصد داریم تا در مورد مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری صحبت کنیم، البته خانم های باردار بهتر است به صورت انفرادی از متخصص تغذیه رژیم مخصوص این دوران را دریافت کنند تا سلامت خودشان و جنین آنها حفظ شود. دوران بارداری یکی از دوره های بسیار متفاوت و حساس در زندگی هر خانمی است که کاملا با شرایط دیگر در زندگی خانم ها متفاوت است. یکی از مهم ترین ویژگی های این دوران تاثیر قابل توجه هورمون ها استروئیدی بر فرایندهای متابولیسمی و روحی افراد است. دامنه اثر گذاری هورمونهای استروئیدی در بدن ما بسیار گسترده است. البته جای تعجب هم ندارند. چرا که این هورمون ها مسئولیت بسیار مهمی در بدن خانم ها دارند و آن هم رشد و نمو یک انسان است. با توجه به این وظیفه بسیار مهم و خطیر شاید الان باید به این هورمون کاملا حق بدهیم که در دوران بارداری در همه امورات بدن از تغییر فرایندهای متابولیسمی گرفته تا حالات روحی و روانی دخالت کنند. مهم ترین نکته ای که باید رعایت شود نوع تغذیه در این دوران است. با توجه به اهمیت این قضیه در این مقاله در مورد مواد تغذیه ای مورد نیاز بدن در این دوران صحبت خواهیم کرد.


 

 

میکرومینرال ها و ماکرومینرال ها مورد نیاز در دوران بارداری


یکی از از مواد مغذی که  استفاده از آن در این دوران بسیار با اهمیت می باشد، تامین میکرومینرال ها و ماکرومینرال های مورد نیاز بدن است. مهم ترین این مواد که تحت عنوان مواد معدنی هم شناخته می شوند، شامل آهن، مس، زینک و کلسیم  می باشد.
 

آهن

  


یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای خانم های باردار آهن می باشد. کمبود سبب کاهش سرعت متابولیسم و انرژی زایی در بدن شده که همین موضوع زمینه ساز خستگی زودرس، ضعف، بیحالی، سرگیجه، رنگ پریدگی و در خانم های باردار دچار کم خونی فقرآهن خواهد شد. البته عوارض کمبود آهن به این مورد ختم نمی شود . بلکه کمبود آهن در خانم های باردار زمینه ساز اختلال رشد در جنین هم می شود. پس بهتر است قبل از اینکه اقدام به بارداری کنید با یک چکاپ کامل زیر نظر دکتر تغذیه از وضعیت آهن خود مطلع شوید.
 

زینک

 


از جمله میکرومینرال های بسیار مهم که تاثیر فراوانی بر رشد مو و سلامت پوست و رشد استخوانی دارد، زینک می باشد. معمولا کودکانی که با کمبود زینک روبه رو هستند، دچار اختلالاتی چون کاهش رشد مو و حساسیت های پوستی و اختلال رشد هستند. با توجه به اینکه زینک تاثیر فراوانی بر متابولیسم بدن دارد. کمبود آن می تواند سبب کاهش توانایی جسمی هم در مادر و هم نوزاد شود.
 

کلسیم



یکی از مینرال های اصلی مورد نیاز هم برای مادر و هم نوزاد می باشد. با اینکه استخوان سازی در نوزاد فرایندی کاملا وابسته به کلسیم است. اما کاهش کلسیم در بدن مادر تاثیر گذاری بالایی بر  بدن مادر خواهد داشت تا جنین. علت اصلی این موضوع این است که سیستم های هورمونی تنظیم گر کلسیم در بدن مادر در صورت کمبود کلسیم در خون مادر، شروع به برداشت کلسیم از استخوان های مادر برای تامین کلسیم نوزاد می کنند. بنابراین مصرف متناسب کلسیم در دوران بارداری مهم ترین نکته در ایجاد سلامتی در دوران بارداری می باشد.
 

مس

یکی از فاکتورهای بسیار اثرگذار بر رشد ساختارهای بدن مس می باشد. کمبود مس می تواند عوارض جدی را برای نوزاد ایجاد کند. عدم تشکیل لوله عصبی در نوزاد و یا ایجاد بیماری هایی چون مشکلات استخوانی و ماهیچه ای از عوارض کمبود مس در نوزاد است که در نتیجه عدم تامین مس مورد نیاز در خانم های باردار می باشد.



 
 

ویتامین های مورد نیاز در دوران بارداری


این دسته از مواد مغذی تاثیر مستقیمی بر ایجاد سلامتی هم در بدن نوزاد و هم مادر دارند. ویتامین های مورد نیاز برای دوران بارداری را می توان در سه دسته زیر طبقه بندی کرد.
 
 

ویتامین های اثر گذار بر فرایندهای متابولیسمی

 ویتامین های این دسته ویتامین های هستند که شامل:  ب1 ب2 و ب3 می باشند. انجام درست فرایندهای متابولیسمی وابستگی بسیار زیادی به وجود این ویتامین های دارد. کمبود این ویتامین ها در بدن علاوه بر اینکه سبب افزایش لاکتیک اسید در بدن می شود، همچنین می تواند زمینه ساز افزایش غیر معمول وزن در بدن نیز شود.
 

ویتامین های اثرگذار بر سلامت ساختارهای بدن مثل استخوان و پوست

 

ویتامین های این دسته هم بیشتر در گروه ویتامین های محلول در چربی هستند که شامل ویتامین های  A, E,D و همچنین ویتامین C می باشد. کمبود این ویتامین ها سبب اثر گذاری بر سلامت نواحی ساختاری بدن مثل استخوان، پوست و مو می شود. کاهش ویتامین  Aعلاوه بر ایجاد مشکلات پوستی در افراد احتمال ایجاد مشکلات بینایی را هم افزایش می دهد. کمبود ویتامین دی سبب ایجاد مشکلات حرکتی در نوزاد خواهد شده که در موارد حاد کمبود نوزاد متولد شده مبتلا به بیماری استئومالاسی است.
 

ویتامین های اثرگذار بر سیستم های خونرسانی

 

دو ویتامین اصلی در این گروه قرار دارند که شامل ویتامین ب 9 و ب 12 می باشد. این دو ویتامین پیش ساز های اصلی تولید سلول های خونی در بدن ما هستند. هر نوع کمبود در این ویتامین همراه است با ایجاد بیماری های خونی که شایع ترین آن ها شامل کم خونی پرنیسیوز و آنمی مگالوبلاستیک می باشد.
 

خلاصه نکات مقاله


مواد مغذی مورد نیاز در دوران بارداری شامل مواد معدنی، ویتامینی می باشد. هر نوع کمبود در این مواد غذایی با ایجاد مشکلات و بیماری های متعدد در مادر و نوزاد همراه است. به همین دلیل همواره توصیه می شود که خانم های باردار مصرف مواد غذایی و مکمل های مناسب را زیر نظر دکتر تغذیه در این دوران جدی بگیرند.
 

 مطالعه بیشتر :

 ارائه رژیم لاغری گیاه خواری

 آشنایی با سلولیت و چگونگی درمان آن