021-88231136

داروها و مکمل های مناسب برای افزایش وزن و چاق شدن

ویتامین D-دکتر مرادی

داروها و مکمل های مناسب برای افزایش وزن و چاق شدن





فرایند افزایش کالری در بدن سبب تحریک پروسه های آنابولیکی شده که نتیجه آن افزایش ذخیره سازی در بدن می باشد. در یک تعریف اولیه و ساده می توان گفت زمانی که میزان ورود کالری به بدن بیشتر از مصرف آن باشد، ذخیره سازی کالری در بدن اتفاق می افتد. افزایش کالری دریافتی که بهتر است زیر نظر یک دکتر تغذیه خوب انجام شود منجر به ذخیره سازی انرژی در بدن به سه صورت می شود که شامل:
 

ذخیره کربوهیدرات ها


ذخیره کربوهیدرات در بدن ما به صورت ماکرومولکولهای گلیکوژن در عضلات و کبد می باشد. مهم ترین ویتامین مورد نیاز برای ذخیره سازی کربوهیدرات در بدن ویتامین های گروه ب و به ویژه ویتامین ب6 می باشد. ولی ذخیره این ماده بسیار محدود است و حدود 300 گرم می باشد. پس خوردن کربوهیدرات اضافه تماما به چربی تبدیل شده و در بافت چربی ذخیره می شود.
 

ذخیره چربی 


ذخیره چربی در بدن به صورت واحد های تری گلیسرید می باشد. واحد های تری گلیسرید کاملا آبگریز هستند و به همین علت برخلاف کربوهیدرات ها، محدودیتی برای ذخیره سازی در بدن ندارند. مهمترین مواد مورد نیاز برای ذخیره سازی چربی ها در بدن منگنز و منیزیوم می باشد. وجود این مواد معدنی برای ذخیره سازی چربی ها در بدن بسیار ضروری می باشد. همچنین مهم ترین ویتامین مورد نیاز برای ذخیره چربی در بدن ویتامین بیوتین می باشد. نبود این ویتامین ذخیره در چربی ها در بدن را با اختلال مواجه کرده و زمینه ساز بروز بیماری کبد چرب نیز می باشد.
 

فرایند عضله سازی در بدن





این فرایند نیز با ورود انرژی، پروتئین مناسب به بدن و مهم تر از همه ورزش تحریک شده و واحد های آمینواسیدی وارد فرایند پروتئین سازی می شوند. توجه به این نکته ضروری است که همه آمینواسید های بدن قابلیت سنتز شدن در بدن را نداشته و تعدادی از آنها ضروری بوده و می بایست از طریق خوراکی وارد بدن شوند. مهم ترین ویتامین هایی که در این فرایند نقش دارند شامل ویتامین سی و ویتامین ب 12 می باشد. کمبود این ویتامین ها در بدن فرایند عضله سازی را با مشکل روبرو می کند.


نیاز به ویتامین ها و املاح





با توجه به مطالب گفته شده وجود مواد معدنی و ویتامینی یکی از مهم ترین فاکتورهای برای ذخیره سازی کالری در بدن می باشد. اما توجه به این نکته ضروری است که فرایند جذب مواد و انتقال آن ها به سلول ها نیز حائز اهمیت می باشد. در صورتی که جذب مواد و انتقال آن ها به بافت ها به درستی صورت نگیرد، کالری وارد شده به بدن کاهش یافته و ذخیره و افزایش وزن در بدن صورت نمی گیرد. در ادامه در مورد مکمل ها و مواد  مغذی مورد نیاز برای افزایش جذب مواد  و انتقال درست آن ها به بافت ها صحبت خواهیم کرد
 

نیاز به آهن


یکی از مهم ترین مواد مغذی مورد نیاز برای افزایش وزن در بدن آهن می باشد. مهم ترین فاکتور اثر گذار بر متابولیسم بدن می باشد که اثر مستقیمی بر جذب مواد غذایی دارد. کمبود آهن در بدن سبب کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها و به ویژه بافت های دستگاه گوارش خواهد شد. این کاهش اکسیژن رسانی علاوه بر کاهش قابلیت ترمیم بافت های دستگاه گوارش سبب کاهش کارایی آن ها نیز خواهد شد. بنابراین جذب مواد  غذایی و ویتامینی در بدن به خوبی صورت نمی گیرد. به همین جهت افرادی که قصد افزایش وزن دارند در قدم اول باید، میزان آهن بدن را چک کنند و در صورت وجود کمبود، داروها و مکمل های مناسب را استفاده کنند.


نیاز به ویتامین ها





همانطور که در مطالب قبل هم به آن اشاره شده ویتامین های مختلف تاثیر فراوانی بر نحوه ذخیره سازی انرژی در بدن ما دارند. اما کمبود ویتامین ها تنها سبب اختلال در ذخیره سازی مواد نمی شود، بلکه فرایند جذب مواد غذایی و انتقال آن ها به بافت ها را هم با مشکل روبرو می کنند. به همین جهت همواره توصیه می شود که افرادی که به دنبال افزایش وزن خود هستند، مصرف مکمل های ویتامینی و به ویژه ویتامین های گروه ب را جدی بگیرند. مثلا ویتامین B6  برای کمک به متابولیسم نرمال پروتیئن و گلیکوژن  و ویتامین B12 برای نقش در روند تقسیم سلولی در بیشتر مکمل های افزایش وزن استفاده می شود.

نیاز به مواد معدنی


مواد معدنی در بدن ما در مقادیر بسیار کمی وجود دارند. اما همین مقادیر کم بسیار اثرگذار بر پروسه های ذخیره سازی و جذب مواد غذایی هستند. مواد معدنی در بدن ما فعال کننده های آنزیم ها بوده و هر نوع کمبود در آن ها همراه است با اختلال در واکنش های آنزیمی که بسیار اثرگذار بر فرایندهای مختلف جذب و ذخیره سازی کالری هستند. کمبود بعضی از این مواد معدنی مانند روی باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می شوند، به همین علت است که مکمل روی برای افزایش اشتها در افراد لاغر و کم اشتها استفاده می شود.


مواد گیاهی:





بعضی از ترکیبات گیاهی مانند شنبلیله، کاسنی، رزماری، رازیانه، زنجبیل، جینسینگ، عصاره افسنطین نیز باعث افزایش اشتها می شوند. ولی باید توجه داشته باشید که هر چند این مواد گیاهی هستند ولی مصرف دوز نامناسب باعث مسمومیت می شوند. این ترکیبات در بسیاری از مکمل های افزایش اشتها که در داروخانه ها وجود دارند استفاده می شود. بهترین راه کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه می باشد که بتوانید از مکمل مناسب با توجه به شرایط سنی و شرایط بدنی خود دریافت کنید.

خلاصه نکات مقاله


داروها و  مکمل های مناسب برای افزایش وزن و چاق شدن شامل انواع مختلفی از مواد معدنی و ویتامینی هستند که کمبود آن ها در بدن بسیار اثرگذار بر فرایند های ذخیره و جذب مواد غذایی می باشد. اگر جزء افرادی هستید که قصد افزایش وزن دارید، مهمترین قدم تامین مواد ویتامینی و معدنی از طریق  مصرف مکمل ها و داروهای مختلف می باشد.