021-88231136

مواد غذایی مفید برای تقویت حافظه

خلاصه

افزایش روند پیری، عدم تقویت حافظه و هوش و همچنین برخی از آسیبهای مغزی، سبب می شود که بخشهایی از عملکرد مغز دچار اختلال شود. رژیم غذایی مناسب به خاطر تامین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز مغز می توانند به بهبود عملکرد حافظه کمک کنند.

30 3 99

نقش مواد مغذی در تقویت حافظه و هوش

حافظه نوعی فعالیت ذهن است که سبب می­ شود، بسیاری از دریافتهای خودآگاه حسی و رفتاری درون مغز حفظ شده و قابل بازیابی مجدد باشد. برخی از آسیبهای مغزی، عدم تقویت حافظه و هوش و همچنین افزایش روند پیری سبب می­ شود که بخشهایی از عملکرد حافظه دچار اختلال شود. به منظور پیشگیری از این رخداد می ­توان از روشهای مختلفی استفاده کرد. رژیم غذایی مناسب به خاطر تامین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز مغز می­ توانند به تقویت حافظه و هوش کمک کنند. در اینجا نقش برخی از این مواد مغذی در تقویت حافظه و هوش توسط متخصص تغذیه بررسی خواهد شد.

1- کولین (ویتامین ب4) و لیسیتین

واکنشهایی که در سطح سلولهای مغزی رخ می دهد، سبب نگهداری موضوعات در حافظه می شود. پیامهایی که در سطح سلولها منتقل می ­شود، با واسطه یکسری مواد شیمیایی صورت می­ گیرد که استیل کولین مهمترین آنهاست. با افزایش عمر، تولید آنزیمهای سنتز کننده استیل کولین کاهش یافته و گاهی تولید آنزیمهای تخریب کننده آن (استیل کولین استراز) نیز افزایش می­ یابد. از طرفی توسعه گیرنده های عصبی و دریافت پیامها نیز کاهش می ­یابد. کولین و لیسیتین برای ساخت استیل کولین (ضروری ترین واسطه شیمیایی) برای تقویت حافظه و هوش و عملکرد مغز است، ضروری می ­باشد. بدون مقادیر کافی این ترکیب، قدرت مغز و فعالیت حافظه کاهش می­ یابد. مطالعات نشان داده اند که کمبود کولین می ­تواند بیماری آلزایمر را در بیماران تشدید کند. از جمله مواد مغذی که حاوی کولین هستند، می­توان گردو، سویا، دانه آفتابگردان، تخم مرغ، جگر، کلم بروکلی را نام برد.

2- ویتامین E

 این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و از سلولهای مغزی و اعصاب در برابر آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد حفاظت می­کند. همچنین برای اکسیژن رسانی به مغز وجود این ویتامین لازم است. روغن جوانه گندم بهترین و سالم ترین منبع ویتامین E  می­باشد که به تقویت حافظه و هوش کمک می­کند.
 

3- سلنیوم

سلنیوم یکی از قوی ترین عناصری است که سبب خنثی کردن اثرات سمی فلزات  سنگین بر مغز می­شود. بیشترین فلزات سنگینی که انسان با آنها در تماس است، سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک می­باشد. این عناصر در کمترین مقدار خود نیز عوارض شدیدی بر مغز و حافظه دارند. وجود سرب و جیوه در بدن سبب اختلالات یادگیری، کاهش تقویت حافظه و هوش و افزایش اختلالات تمرکز و کاهش بهره هوشی می­شود. از طرفی دیگر، وجود این فلزات سنگین فعالیت آهن، مس و روی را در فرایندهای مغزی کاهش می­دهد. سلنیوم می­تواند به این فلزات سنگین شلات (متصل) شود و آنها را از بدن دفع کند. به این ترتیب در یادگیری و تقویت حافظه و هوش موثر است.

4- جینسینگ

گیاه جینسینگ می­تواند در افزایش تقویت حافظه و هوش و تمرکز موثر باشد. علت این است که مواد تشکیل دهنده این گیاه می­توانند فعالیت سلولهای مغزی را افزایش دهند. این گیاه حاوی نوعی استروئید به نام پاناکیلون است. به طور کلی استروئیدها برای فعالیت درست مغز و سیستم عصبی بسیار مهم هستند. این ترکیبات می­توانند آسیبهای عصبی و آکسونی را بازسازی کرده و روند تخریب سلولهای مغزی و عملکرد حافظه را کاهش دهند. علاوه بر این، جینسینگ دارای ساپونین، ویتامین دی و دیگر مواد مغذی است که هریک به نوبه خود در بهبود عملکرد حافظه موثر هستند.
 

5- ویتامینهای گروه ب

تمام اعضای این خانواده برای تقویت حافظه و هوش و فعالیتهای مغزی مهم هستند. کمبود ویتامین ب1 (تیامین) بر روی سلامت سلولهای مغزی و فعالیتهای مغزی و اثر می­گذارد. ویتامین ب2 (ریبوفلاوین) نقش مهمی در فعالیتهای ضد اکسیداسیون در سلولهای مغزی دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین ب3 (نیاسین) باعث کاهش حافظه می­شود. همینطور که گفته شد، کولین باید به استیل کولین تبدیل شود. ویتامین ب5 (پانتوتنیک اسید) برای تبدیل کولین به استیل کولین ضروری می­باشد. ویتامین ب 12 (کوبالامین) با بازسازی دیواره سلولهای عصبی می­تواند در بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه و هوش موثر باشد.


6- کوآنزیم Q10

یکی از عواملی که می­توانید باعث کاهش عملکرد حافظه و بهبود عملکرد مغز شود، تنشهای اکسیداتیو است. Q10 نوعی کوآنزیم است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی داشته و از پراکسیداسیون لیپید در غشای سلولهای مغزی جلوگیری می­کند. برای تولید این کوآنزیم به پیش ساز آن یعنی اسید فولیک نیاز است. اسید فولیک در میوه جات، سبزیجات و حبوبات به وفور یافت می­شود.
 

7- روی

این عنصر یکی از مهمترین عناصر در عملکرد حافظه و سیستم عصبی مغز می­باشد. چراکه باعث می­شود که ارتباط بین عصبها تنظیم شود. مطالعات نشان داده است که کمبود عنصر روی در روند تقویت ارتباط 2 عصب در بخش هیپوکاپوس مغز که با حافظه در ارتباط است، تاثیر منفی دارد. این عنصر در حبوباتی مثل عدس و لوبیا، پنیر سوئیسی، اسفناج و ...  وجود دارد.

به­ طور کلی می­توان گفت تمام مواد غذایی به دلیل وجود ترکیبات متنوع در آنها میتوانند برای بهبود عملکرد حافظه مناسب باشند. اما نباید فراموش کرد که دریافت کالری اضافی و مصرف بیش از اندازه هر نو ع ترکیبی می تواند اثرات معکوسی در تقویت حافظه و هوش داشته باشد.
 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)