021-88231136

4 نکته کلیدی در کاهش وزن اصولی

خلاصه

امروزه بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع به روشهای لاغری غیر استاندارد روی می¬آورند. اما برای رسیدن به وزن ایده آل و سلامت بدن و کاهش وزن اصولی رعایت 4 اصل رژیم غذایی مناسب، ورزش، استفاده از تکنیک های روانشناسی و تغییر سبک زندگی از اصول مهم هستند.

11 1 99


امروزه بسیاری از افراد برای کاهش وزن سریع به روشهای لاغری غیر استاندارد روی می­ آورند. متاسفانه نتیجه اینگونه کاهش وزن ها، چیزی جز تخریب بدن نیست. بنابراین تمام متخصصان تغذیه به شما یک کاهش وزن اصولی را پیشنهاد می­ کنند. اما برای یک کاهش وزن اصولی باید چه نکاتی را رعایت کرد.

در این مقاله به 4 نکته کلیدی در کاهش وزن اصولی اشاره می­ شود.

  1- رژیم غذایی صحیح
برای داشتن یک کاهش وزن اصولی، رعایت یک رژیم غذایی صحیح ضروری است.
وعده­ های غذایی خود را کاهش ندهید. اینکار باعث می­شود زودتر گرسنه شوید و در وعده­ های غذایی دیگر حجم بیشتری کالری دریافت کنید. از طرفی اینکار بدن را در یک حالت قحطی قرار می­دهد و بدن برای جلوگیری از کمبود مواد غذایی، متابولیسم خود را کند می­ کند. اما می­ توانید حجم هر وعده را کاهش داده و به­ جای آن تعداد وعده ­های غذایی را بیشتر کنید. در واقع چیزی که برای کاهش وزن مهم است، حجم غذای مصرفی نیست بلکه میزان کالری کلی است که روزانه دریافت می­ کنید. میزان این کالری باید کمتر از کالری مصرف شده باشد. بهتر است با توجه به شرایط خود برای تنظیم رژیم غذایی از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.
بر طبق هرم غذایی پیش بروید. یعنی سهم غذایی شما باید به­ ترتیب نان -غلات، سبزیجات-میوه­ ها، گوشت-حبوبات-لبنیات و چربی باشد.

هرم غذایی سالم

آهسته غذا بخورید. تند خوردن باعث می­شود که مغز فرصت دریافت سیگنالهای پر شدن معده و اعلام سیری را نداشته باشد.
 

2- ورزش

 باید توجه داشت که افراد چاق عمدتا تحرک کمی دارند. بنابراین برای شروع بهتر است به خود فشار نیاورند و با ورزشهای سبک شروع کنند. بهترین ورزش برای کاهش وزن نیز ورزشهای هوازی هستند که به چربی ­سوزی کمک می­ کنند. از میان ورزشهای هوازی پیاده  ­روی، دوچرخه­ سواری و شنا بسیار موثر هستند. چرا که علاوه­ بر چربی سوزی مفرح بوده و به بدن فشار زیادی نیز وارد نمی ­شود.

ورزش برای لاغری
 

3- تکنیکهای روانشناسی 

 بیشترین چالشی که افراد چاق با آن مواجه هستند ولع و اشتهای کاذب است که به پرخوری عصبی نیز شناخته می­شود. اشتهای کاذب زمانی است که فرد گرسنه نیست، اما تمایل به خوردن دارد. متاسفانه بسیاری از عوامل روانی مانند استرس، اضطراب و ترس و افسردگی این روند را تشدید می­کنند. در این شرایط بهترین کار مراجعه به یک روانشناس است. تکنیکهای روان­شناسی که عمدتا در این زمینه ارائه می شوند، شامل موارد زیر است.
1- رفتار درمانی شناختی (CBT): یکی از مهمترین تکنیکهای رفتار درمانی شناختی درمان بر اساس پذیرش و تعهد (ACT) است. پیام کلی این تکنیک آگاهانه خوردن به جای محدود خوردن است. در این مسیر شما باید نسبت به خود و احساساتتان آگاه می شوید و آنها را می پذیرید.
2- برنامه ریزی عصبی و کلامی (NLP) : در این روش با تغییر نگرش فکری شما، بر روی توانایی های شما متمرکز شده و به شما کمک می کند تا باور کنید می توانید به خواسته خود برسید و بتوانید ولع های غذایی خود را کنترل کنید. 

تکنیک های روانشناسی برای کاهش وزن
 

4- تغییر سبک زندگی

 به­ طور کلی می­توان گفت برای کاهش وزن اصولی راهی جز تغییر سبک زندگی وجود ندارد. عادتهای اشتباهی که باعث شده ­اند شما تبدیل به یک فرد چاق با مشکلات فراوان شوید، اگر تغییر نکنند، هیچ اتفاق مثبتی رخ نمی­ دهد. ممکن است شما بتوانید چند هفته با روشهای سفت و سخت وزن کم کنید، اما این نتیجه موقتی است. بنابراین در قدم اول عادات بد زندگی خود را یادداشت کنید و بررسی کنید که چگونه می­توانید آنها را با عادات خوب جایگزین کنید. ورزش کنید، به اندازه غذا بخورید و غذاهای مفید استفاده کنید. خود را در شرایط استرس ­زا کمتر قرار دهید و در صورت نیاز با یک روان درمانگر ارتباط بگیرید.

سبک زندگی صحیح

مطالبی که مطالعه آنها به شما پیشنهاد می شود:

10 رژیم لاغری محبوب در دنیا
لاغری موضعی با دستگاه
7 روش تقویت اراده در مسیر کاهش وزن
آشنایی با سلولیت و روش های درمان آن
8 عارضه کاهش وزن سریع با رژیم های غیراصولی
رژیم لاغری دکتر مرادی
رژیم ورزشی قبل، حین وبعد از ورزش


 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)