021-88231136

خواص دارچین - دکتر مرادی متخصص تغذیه

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

آشنایی با خواص دارچین


دارچین با نام علمی Cinnamomum verum درختی معطر است که از پوست آن به عنوان ادویه استفاده می­شود. دارچین چهار نوع مختلف سیلانی، چینی، اندونزی و ویتنامی دارد که نوع اصل آن دارچین سیلانی است. دارچین دارای چندین ترکیب مهم، از روغنهای فرار، مونوترپنها، سزکویی ترپنها و ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی است. بیشترین ترکیبی که در پوست درخت دارچین وجود دارد، کومین آلدهید و سیناموئیل استات است. در زیر برخی از خواص دارچین را با هم بررسی می­کنیم.

  1.  خاصیت آنتی اکسیدانی

    دارچین سرشار از آنتی اکسیدانهای قوی مانند پلی فنلها است. در یک مطالعه مقایسه خواص آنتی اکسیدانی 26 ادویه نشان داد که دارچین به عنوان شاخص ترین آنها حتی نسبت به سیر و پونه کوهی مشخص شد. در واقع قدرت آنتی اکسیدانی دارچین به حدی است که می­تواند به عنوان یک نگهدارنده مواد غذایی محسوب شود.
  2. کاهش التهاب

التهاب واکنشی است که بدن برای مقابله با عفونتها انجام میدهد تا آسیبهای بافتی را تامین کند. اما، التهاب اگر طولانی و مزمن شود، میتواند به بافتهای بدن آسیب برساند. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در دارچین ممکن است خواص ضد التهابی نیز داشته باشند.






 

  1. کاهش بیماریهای قلبی

دارچین می­تواند در کاهش بیماریهای قلبی موثر باشد. نتایج مطالعات نشان داده است که در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، مصرف روزانه نصف قاشق چایخوری دارچین تاثیرات مثبتی بر روی مارکرهای خونی داشته است. به عنوان مثال می­تواند باعث کاهش کلسترول بد و تری گلیسرید و افزایش کلسترول خوب شود. در مطالعه ای دیگر مشخص شد که مصرف روزانه تنها 120 میلی گرم دارچین می­تواند اثرات گفته شده را داشته باشد. همچنین اثرات دارچین بر کاهش فشار خون نیز تایید شده است. بهبود تمام عوامل گفته شده در بالا توسط دارچین به این معنی است که دارچین می­تواند از خطر بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند.

  1. کاهش مقاومت به انسولین

انسولین یکی از مهمترین هورمونهای بدن برای تنظیم متابولیسم قند و مصرف انرژی است. برای انتقال قند از خون به داخل سلول به این هورمون نیاز است. در برخی از افراد سلولها نسبت به انسولین مقاوم شده و حساسیت کمتری نشان می­دهند. این مقاومت به انسولین دو مشخصه بارز سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 است. خوشبختانه تحقیقات نشان داده است که دارچین می­تواند مقاومت به انسولین را به طرز چشمگیری کاهش دهد و به این هورمون کمک کند تا کار خود را به خوبی انجام دهد. نتیجه افزایش حساسیت سلولها به انسولین توسط دارچین کاهش قند خون است.




 کاهش بیماریهای عصبی

بیماریهای عصبی به دلیل تخریب ساختار سلولهای عصبی و یا کاهش عملکرد آنها میباشد. بیماری آلزایمر و پارکینسون دو نوع شاخص این نوع بیماریها هستند. مشخص شده است که دو پروتئین موجود در دارچین سبب مهار فعالیت یک پروتئین در مغز با نام تاو (TAU) می­شوند. پروتئین تاو نقش بسیار مهمی در شکل گیری بیماری آلزایمر دارد. در مطالعه ای بر روی موشهای مبتلا به پارکینسون دارچین توانست باعث حفاظت سلولهای عصبی، انتقال نرمال پیامهای عصبی و بهبود عملکرد حرکتی شد. البته برای مشخص شدن تاثیر دارچین بر انسان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است.

  1. درمان سرطان

سرطان نوعی بیماری است که با رشد مهار نشده سلولها همراه است. گفته می­شود که دارچین می­تواند در درمان سرطان موثر باشد. البته تاکنون بیشتر مطالعات در مورد تاثیر دارچین بر سرطان بر روی حیوانات صورت گرفته است. با این وجود به نظر میرسد که دارچین رشد سلولهای سرطانی و تشکیل رگهای خونی در تومور را کاهش داده و سبب مرگ سلولهای سرطانی می­شود. در مطالعه ای مشخص شد که در موشهای مبتلا به سرطان روده بزرگ مصرف دارچین سبب فعالسازی آنزیمهای سم زدا در روده شده و از رشد بیشتر سرطان جلوگیری می­کند. از طرف دیگر مصرف دارچین پاسخهای آنتی اکسیدانی را در روده بزرگ انسان نیز فعال میکند.




  1.  کاهش عفونت

سینامالدهید که یکی از اصلی­ترین ترکیبات دارچین است، می­تواند به کاهش عفونت کمک کند. مشخص شده است که مصرف روغن دارچین برای کاهش عفونتهای قارچی دستگاه تنفسی مفید است. این ماده همچنین از رشد برخی از باکتریها مانند سالمونلا نیز جلوگیری می­کند. مصرف دارچین ممکن است برای عفونتهای دهان و دندان نیز مفید باشد. با این حال اثبات تاثیرات آن بر ضد عفونتهای سایر نقاط بدن همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.




  1. مبارزه با ویروس ایدز

ویروس ایدز باعث تخریب سیستم ایمنی بدن می­شود. تصور می­شود که یکی از خواص دارچین، مبارزه با ویروس ایدز در انسان است. در یک مطالعه مشخص شد که از بین 69 گیاه دارویی، دارچین بیشترین تاثیر را بر روی سلولهای آلوده به ویروس ایدز داشته است.

 مطالب بیشتر :

 تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

 خواص رژیم پروتئین و حذف کربوهیدرات

 8 عارضه کاهش وزن سریع و غیر اصولی