021-88231136

تثبیت وزن بعد از کاهش وزن

خلاصه

تثبیت وزن پس از یک دوره رژیم لاغری، چالشی است که اکثر افراد با آن روبرو می شوند. متخصص تغذیه با انجام برنامه ریزی دقیق غذایی، ورزش و مواردی از این قبیل وزن شما را ثابت نگه می دارد.در مقاله زیر با روشهای کاربردی برای تثبیت وزن آشنا شوید.

24 8 99

راهکارهای تثبیت وزن بعد از کاهش وزن:


تثبیت وزن بعداز کاهش وزن م

تثبیت وزن پس از یک دوره رژیم لاغری و کاهش وزن، چالشی است که اکثر افراد با آن روبرو می شوند. افراد گاها با انجام برنامه ریزی های دقیق غذایی، ورزش و مواردی از این قبیل تلاش می نمایند تا وزن خود را ثابت نگه دارند اما چه عاملی موجب ناکامی آنها می شود و چرا پس از مدتی به وزن سابق باز می گردند؟ در این مقاله قصد داریم در خصوص راهکار های تثبیت وزن پس از رژیم لاغری از دید منخصص تغذیه صحبت کنیم.
 

 مطالعه بیشتر : علت چاقی در افرادی که کم کاری تیروئید دارند

 
چرا بدن پس از رژیم به وزن قبلی باز خواهد گشت؟

باید در نظر داشت که در طول دوره های رژیم لاغری، سوخت و ساز بدن کم می شود. بدن همیشه، نقاطی دارد که رسیدن به آن وزن و سوخت و ساز را برای خود متعادل می بیند. زمانی که شما قصد داشته باشید وزن کم کرده و تثبیت وزن را در مقادیر کمتر انجام دهید، بدن از خود مقاومت نشان می دهد.
از سوی دیگر با کاهش وزن، از سمت اندام های بدن سیگنال برای مغز فرستاده می شود، مغز نیز در پاسخ به این سیگنال از خود هورمون گرلین یا گرسنگی ترشح می کند و این مورد باعث افزایش میل به خوردن می شود. در واقع پس از لاغری، بدن، تثبیت وزن را یک تهدید برای خود می داند و تلاش می کند با تقویت هورمون گرسنگی، شما را به سمت خوردن سوق دهد. حال چگونه می توان با این گونه بازخورد ها مقابله نمود؟!


راهکار های مناسب برای تثبیت وزن، پس از کاهش وزن:

در زیر تلاش شده است تا یک سری راهکار های کاربردی و علمی برای تثبیت وزن پس از یک دوره پشت سر گذاشتن رژیم لاغری عنوان شود:
خوردن میان وعده های سالم:
پس از لاغری، لازم است تا فرد مراقبت وعده های غذایی و به صورت کلی هر چیزی که میخورد، باشد. میل کردن ماست ها و به صورت کلی لبنیات کم کالری، استفاده از میوه و سبزیجات برای تثبیت وزن به عنوان یک میان وعده گزینه های خوبی می باشند. پس از رژیم عموما توسط یک دکتر تغذیه یا متخصصتغذیه پیشنهاد می شود تا در روز بین 2 تا 3 بار از این دست میان وعده ها مصرف شود. این مواد غذایی باعث می شوند تا متابولیسم بدن در طول روز ثابت نگه داشته شوند.


1- همیشه کمتر غذا بخورید


تثبیت وزن و بشقاب غذا

یکی از راهکار هایی که از دیرباز برای تثبیت وزن مرسوم بود؛ افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم آنها می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که تا زمان سیری غذا میل نمایید و درصورتیکه سیر شدید، دست از غذا خوردن کشیده و مابقی غذا را برای وعده دیگر نگه دارید.
 

2- برای تثبیت وزن آب نقش مهمی دارد

هیدراته نمودن بدن و مصرف بین 8 تا 10 لیوان آب در روز می تواند به تثبیت وزن بدن بسیار کمک نماید. آب باعث می شود تا متابولیسم بدن فعال باقی بماند و کالری کمتری سوزانده شود. لذا به جای نوشیدنی های انرژی زا و شیرین می توان از آب استفاده کرد.
 

3- ورزش نمودن را از خاطر نبرید.


از ورزش نمودن لذت ببرید
    
ورزش نمودن یک ایده خوبی برای تثبیت وزن است. در نظر داشته باشید که پس از دوره های رژیم لاغری، بدن برای ورزش نموده از خود مقاومت نشان داده و ممکت است خیلی سریع خسته شوید اما یک پیاده روی 30 دقیقه ای در روز نیز می تواند تمام نیاز بدن شما را پاسخ دهد و به حفظ وزن مطلوب شما را یاری برساند. در همین راستا یک برنامه ورزشی سبک می تواند برای شما بسیار کارساز باشد.


4-برای وزن خود یک محدوده انتخاب نمایید.

تثبیت وزن به این معنا نمی باشد که به طور مثال، همیشه بر روی عدد 70 باقی بماند. ممکن است پس از رژیم لاغری  وزن شما به 71 تغییر نماید. برای وزن ایده آل خود یک محدوده در نظر گرفته و بر روی آن تمرکز نمایید. کمی بالا یا پایین رفتن (در حد یک کیلو) طبیعی بوده و جای نگرانی نخواهد داشت.
 

5-هر روز خود را وزن کنید.

هر روز صبح خود را وزن کنید


هر چند که در دوران کاهش وزن نباید خود را دائم وزن کنید ولی در دوران تثبیت وزن باید هر روز خود را وزن کنید. بهترین زمان برای وزن کردن صبح ناشتا می باشد و چون تا شب وزن افزایش پیدا می کند، دیگر نباید خود را وزن کنید. ولی هر روز صبح باید وزنتان با روز قبل یکی باشد و اگر دیدید بیشتر از نیم کیلو افزایش وزن داشتید باید رژیم بگیرید و همان موقع جلوی افزایش وزن بیشتر را بگیرید. (البته به یاد داشته باشید خانمها در دوران عادت ماهیانه مقداری افزایش وزن دارند که به علت تغییرات هورمونی است و دوباره بعد از چند روز به وزن قبل برمی گردند).
 

6-از صبحانه خوردن غافل نشوید.


از صبحانه خوردن غافل نشوید

در نظر داشته باشید که برای یک فرد معمولی یا شخصی که به تازگی وزن کم نموده است؛ صبحانه جز مهمترین وعده های غذایی می باشد. بهتر است برای تثبیت وزن خود این وعده را با پروتئین آغاز نمایید. از همین روی در صبحانه خود از مواد غذایی استفاده نمایید که بین 13 تا 20 گرم پروتئین دارند.


7-تماشای تلویزیون را کاهش دهید.


در نظر داشته باشید که نه تنها تلویزیون نگاه کردن، بلکه هر فعالیتی که به یک جا نشستن ختم شود، می تواند یک تهدید برای کاهش وزن شما محسوب گردد. سوزاندن کالری مهم است لذا تلاش کنید تا از بدن و عضلات خود استفاده نمایید تا آنها به خواب نروند.
به صورت کلی تثبیت وزن، بیش از رژیم غذایی نیاز به تمرکز دارد. نظارت دقیق بر وعده هایی که میل می کنید و سوزاندن کالری مازاد، از جمله فعالیت هایی است که افراد پس از دوره های سخت رژیم باید به آنها دقت نمایند.
 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)