021-88231136

جلوگیری از شل شدن و افتادگی پوست در رژیم لاغری

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

چه کارهایی انجام دهیم تا با رژیم لاغری دچار افتادگی و شل شدن پوست نشویم؟


شل شدن پوست با لاغری

عوامل مختلفی باعث افتادگی و شل شدن پوست، به ویژه پوست صورت می‌شود که از آن جمله می‌توان به کهولت سن، نور خورشید، استعمال سیگار، استرس زیاد و جراحی لاغری یا رژیم لاغری غیراصولی و کاهش وزن سریع در مدت زمان کوتاه اشاره کرد.
برای جلوگیری از افتادگی پوست، راهکار‌های مختلف وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می کنیم:


1-از مصرف سبزیجات غافل نشوید


شل شدن پوست

با مصرف میوه و سبزیجات تازه، آنتی‌اکسیدان طبیعی بدن را برای بدن خود فراهم کنید. از نظر دکتر تغذیه باید در برنامه روزانه خود سعی کنید از انواع سبزیجات با رنگهای مختلف استفاده کنید. زیرا هر کدام دارای آنتی اکسیدانت خاصی می باشد مثلا گوجه‌فرنگی دارای میزان زیادی لیکوپن، هویج دارای بتاکاروتن و خانواده کلم حاوی ایزوتیوسیانات ها و ...  می‌باشد که از پوست در برابر نور آفتاب محافظت می‌کند. 
برای کاهش شل شدن پوست به ویژه برای افرادی که یک رژیم لاغری را دنبال می‌کنند، استفاده از ویتامین ها C، A و E ضروری است. ویتامین A مقدار آب لازم برای لایه‌های زیرین پوست را تامین می‌کند. ویتامین C باعث سفت شدن پوست و محافظت از کلاژن می‌شود. ویتامین E نیز از پوست در برابر نور خورشید مراقبت می‌کند.
برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست خود از میوه ها و سبزیجات زیر در رژیم لاغری خود استفاده کنید:
1-هویج2 –طالبی 3-فلفل سبز 4-مرکبات 5-کیوی 6-بروکلی 7- کلم بروکسل و 8-اسفناج


2-رژیم لاغری استاندارد و کاهش وزن اصولی و به صورت تدریجی داشته باشید

حتما زیر نظر یک متخصص تغذیه، راهنمایی لازم را در جهت برخورداری از یک برنامه استاندارد رژیم لاغری  دریافت کنید. معمولا دکتر تغذیه کاهش وزن  نیم تا یک کیلوگرم در هر هفته را توصیه می‌کند. البته این میزان، بستگی به میزان اضافه وزن شما دارد. رژیم‌ لاغری سریع طاقت‌فرسا که در آن‌ها افراد خود را مجبور به مصرف غذاهای کم‌کالری می‌سازند، علاوه بر تاثیر منفی بر سلامت، باعث ایجاد خطوط و چروک روی پوست می‌شوند.

 
بیشتر بدانیم: انواع رژیم لاغری رایج در دنیا

   

3-ورزش کنید و عضله بسازید


جلوگیری از شل شدن پوست

ورزش های قدرتی باعث عضله‌سازی و کاهش افتادگی پوست در اثر رژیم لاغری می شوند. می‌توانید در باشگاه از دمبل و هالتر جهت انجام حرکات قدرتی و سفت شدن فرم پوست کمک بگیرید. در صورتی که می‌خواهید حرکات ورزشی را در منزل انجام دهید و امکانات کافی را ندارید، می‌توانید حرکات شنا، دراز‌و‌نشست یا اسکوات (برای فرم دهی پایین تنه) را انجام دهید. این تمرینات به شما کمک می‌کنند چربی ها را به عضله تبدیل کنید و با ایجاد یک پایه محکم برای پوست، افتادگی پوست را کاهش دهید. البته در کنار ورزش، برنامه غذایی مناسبی را از متخصص تغذیه دریافت کنید تا در امر سوزاندن چربی ها و رعایت رژیم لاغری خود موفق باشید.


بیشتر بدانیم: ورزش های اینتروال برای چربی سوزی

 

4-آب بنوشید و پوست خود را مرطوب نگه دارید

آب برای شفاف‌سازی، زیبایی و خوش‌فرم شدن پوست ضروری است. برای کمک به سیستم گردش خون و سلامت پوست بهتر است روزی 8 لیوان آب بنوشید که می‌تواند توسط متخصص تغذیه در برنامه رژیم لاغری گنجانده شود.به اعتقاد دکتر تغذیه، نوشیدن آب به کاهش خرده‌خواری نیز کمک می‌کند. علاوه بر تامین نیاز بدن خود به آب، صورت خود را هرروز یا شب ها قبل از خواب شست‌شو دهید. این کار به تمیز شدن پوست صورت از آلودگی‌ها و عدم ورود آن‌ها به منافذ پوست کمک می‌کند. در کنار مرطوب نگه داشتن پوست سعی کنید از مصرف کرم های غیر ضروری پرهیز کنید و اسکراب را بیش از دوبار در هفته استفاده نکنید. می توانید پوست خود را با استفاده از ماسک های خانگی مناسب شفاف نگه دارید و از مصرف بیش از اندازه کرم‌پودر‌ها بپرهیزید.


5- استفاده از دستگاه آراف برای جوانسازی


آراف برای جلوگیری از شل شدن پوست

استفاده از آراف (RF) یا امواج رادیوفرکانسی علاوه بر تاثیر در لاغری موضعی و رفع سلولیت در ناحیه مورد نظر مثل شکم و پهلو، بازو، ران و ...، باعث سفت شدن، افزایش خونرسانی و بهبود کلاژن سازی در ناحیه مورد نظر می شود. مطالعه بیشتر در مورد عملکرد و مزایای استفاده از آراف


6- سیگار نکشید

مصرف سیگار یا حضور در برابر آلاینده ها، باعث شکسته شدن کلاژن و پیری زودرس می‌شود. سعی کنید از مصرف سیگار خودداری کرده و سبزیجات را جایگزین آن کنید.
 

7-استفاده از ماسک های طبیعی و گیاهی 

ماسک های گیاهی مختلف مانند ماسک لیمو، سدر، ماست، سفیده تخم مرغ، انواع میوه ها، جوش شیرین و روغن نارگیل و ... می توانند در کاهش افتادگی پوست ناشی از پیری موثر باشند. می‌توانید ماسکی خانگی تهیه کنید و با ماساژ آن روی پوست صورت، آن را لایه برداری کرده و به افزایش کلاژن‌سازی کمک کنید. 


8-استفاده از کرم‌های محافظ و ضدآفتاب‌ها

بخش مهم مراقبت از پوست شامل استفاده از ضدآفتاب مناسب با نوع پوست است. هنگام انتخاب نوع ضدآفتاب حتما به کیفیت آن و توانایی حفاظت از پوست در مقابل اشعه های UBV و به خصوص UVA توجه داشته باشید. به این منظور لازم است حتی هنگام شب یا هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر نیز از ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت، آن را تجدید کنید. در صورتی که ضدآفتاب شما دارای آنتی‌اکسیدان باشد، می‌تواند پوست را در برابر رادیکال های آزاد حفاظت کند.


مطالبی که مطالعه آنها توصیه می شود:

چاق شدن صورت
لاغری موضعی با کویتیشن
رژیم لاغری دکتر مرادی