021-88231136

خواص شکلات تلخ

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

12 خاصیت مفید شکلات تلخ از نظر متخصص تغذیه


خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ جزو شکلات­هایی است که در بین افراد علاقه ­مند به مصرف شکلات و شیرینی­ جات طرفداران زیادی دارد. چراکه علاوه بر مزه خاص خود، نسبت به دیگر انواع شکلات کالری کمتری داشته و کمتر باعث چاقی می ­شود. شکلات تلخ یا سیاه دارای 70 تا 99 درصد کره کاکائو و قند کمی است که آن­را نسبت به شکلات­های شیری تلخ  مزه تر می ­کند. اما نکته جالب اینکه خاصیت این نوع شکلات تنها به مزه و میزان کالری آن محدود نمی­ شود. بلکه تاکنون خواص بسیار زیادی برای شکلات تلخ اثبات شده است که در اینجا به دوازده خاصیت آن اشاره می ­شود.


1) جوان­ کننده پوست


شکلات تلخ و پوست

مشخص شده است که شکلات تلخ می ­تواند مانند یک کرم زیبایی به حفظ سلامت و نشاط پوست کمک کند. اما چگونه؟ پرتوهای فرابنفش ساطع شده از نور خورشید یکی از عوامل پیری پوست است. از طرفی دیگر، تنش­های محیطی مانند گرما و سرما و آلودگی هوا سبب ایجاد رادیکال­های آزاد در بدن شده که یکی از اثرات آن ایجاد التهاب و چین و چروک پوستی است. دانه­ های کاکائو منبع غنی از آنتی اکسیدان­های طبیعی مانند فلاونول هستند. تحقیقات نشان داده است که فلاونول­ها می­ توانند به کاهش التهابات پوستی ناشی از اشعه فرابنفش کمک کنند. علاوه بر این، مصرف شکلات تلخ گردش خون را در بدن افزایش داده و باعث تامین مواد مغذی برای سلول­های پوست می ­شود.  همچنین با از بین بردن سلول­های مرده پوست مثل یک لایه­ بردار عمل کرده و پوست را پاکسازی می­ کند. به طور کلی، مصرف شکلات تلخ به آبرسانی پوست کمک کرده و آن را مرطوب و شاداب نگه می­دارد.
 

2) تاثیرات ضد التهابی

التهاب بخشی از پاسخ ایمنی بدن نسبت به عوامل میکروبی و مواد مضر است. اما، این شرایط اگر طول بکشد و مزمن شود، برای بدن خطرناک بوده و خطر ابتلا به برخی از بیماری­ها نظیر دیابت، کبدچرب، آرتریت و سرطان را افزایش می ­دهد. ترکیبات ضد التهابی که در شکلات تلخ وجود دارد، ممکن است در کاهش التهابات کمک کند. یک مطالعه با بررسی نقش مصرف شکلات تلخ بر سیستم ایمنی بدن نشان داد که مصرف روزانه شکلات تلخ می­ تواند فعالیت برخی از ژن­های دخیل در سیستم ایمنی را کنترل و تنظیم کند.


حتما بخوانید: خواص و کاربرد کینوا در رژیم غذایی

4) بهبود مقاومت به انسولین

دیابت نوع 2 زمانی به ­وجود می­ آید که میزان ترشح هورمون انسولین در بدن کاهش یافته و یا سلول­ها در برابر پاسخ به انسولین مقاوم شوند. در نتیجه قند خون به شکل غیرطبیعی افزایش خواهد یافت. یک تحقیق در اسپانیا در سال 2018 نشان داد که بین مصرف شکلات تلخ و کاهش قند خون ارتباط معنی ­داری وجود دارد. به این ترتیب که مصرف روزانه 48 گرم شکلات تلخ 70% می­ تواند سبب کاهش میزان قند ناشتا و افزایش تحریک پذیری سلول­ها به انسولین شود.


5) بهبود توانایی مغزی

ممکن است شکلات تلخ بتواند به بهبود توانایی­های مغزی و بیماری­های ناشی از عدم عملکرد شناختی آن مانند آلزایمر و پاریکنسون کمک کند. یک مطالعه که در سال 2018 انجام شد نشان داد که مصرف مرتب شکلات تلخ به­دلیل وجود فلاونول­های آن ممکن است به نوروپلاستی (ترمیم مجدد نورون­های عصبی) مغز کمک کرده و زوال عقل را که با تخریب تدریجی سلول­های مغزی همراه است، کاهش دهد.


6) افزایش سطح کلسترول خوب


شکلات تلخ و قلب

در بدن دو نوع کلسترول می­ تواند وجود داشته باشد. کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). کلسترول بد باعث ایجاد انواع مشکلات قلبی عروقی، مسدود شدن رگ­های مغز و در نتیجه سکته مغزی می­ شود. محققان نشان دادند که مصرف شکلات تلخ ممکن است کلسترول خوب بدن را افزایش دهد. اگرچه تاثیر این ماده خوشمزه بر سطح کلسترول بد چندان مشخص نیست.
 

7) کاهش فشار خون

نتایج تحقیقات نشان می ­دهد که فلاونول­های موجود در شکلات تلخ به تولید نیتریک اکساید در بدن کمک می­ کند. نیتریک اکساید به عنوان یک عامل آنتی اکسیدان و همچنین گشاد کننده عروق خونی است. در نتیجه به افزایش جریان خون و کاهش فشار خون کمک می­ کند. همچنین بر اساس یک مطالعه علمی دیگر، افرادی که شکلات تلخ را روزانه مصرف می­ کنند، نسبت به افرادی که مصرف شکلات شیری در آنها بالاست، فشار خون پایین­ تری دارند.


حتما بخوانید: رژیم دش برای کنترل فشارخون

8) کمک به بهبود فعالیت عضلات

جالب است بدانید که در سال 2004 کمیته ضد دوپینگ جهانی مصرف کافئین را برای ورزشکاران ممنوع کرد. علت این بود که کافئین موجود در شکلات یک محرک فوق العاده برای عملکرد ورزشکاران محسوب می­ شد. چراکه می ­تواند باعث ترمیم فیبرهای ماهیچه­ ای و جلوگیری از خستگی ماهیچه­ ها شود.


حتما بخوانید: رژیم غذایی ورزشکاران قبل،حین وبعد از ورزش

9) کاهش وزن


شکلات تلخ و لاغری

حتما شما هم از دکتر تغذیه شنیده­ اید که مصرف شکلات تلخ برای کاهش وزن اصولی مفید است. اما چگونه؟ یک مطالعه نشان داده است که افرادی که در هفته مصرف شکلات تلخ بیشتری دارند، به نسبت دیگر افراد لاغرتر هستند. محققان معتقدند که کافئین و اپی­کاتچین موجود در شکلات تلخ متابولیسم و سوخت و ساز بدن را بالاتر می­برد. همچنین مصرف شکلات تلخ به خاطر ایجاد حس خوشایند در مغز از پرخوری عصبی جلوگیری می­ کند.


حتما بخوانید: 8 عارضه کاهش وزن سریع و غیراصولی

10) حفظ سلامت دندان

در کاکائو یک عامل ضد باکتری وجود دارد که میتواند باکتری­های مخرب دهان را از بین برده و به این ترتیب به حفظ سلامت مینای دندان کمک کند. همچنین شکلات تلخ می­تواند دندان را سفید کرده و از بوی نامطبوع دهان جلوگیری کند.
 

11) پیشگیری از سرطان

موسسه تحقیقات سرطان آمریکا نشان داده است که ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شکلات تلخ مانند فلاونوئیدها در پیشگیری از سرطان می­تواند موثر باشد.


12) جلوگیری از افسردگی


شکلات تلخ و افسردگی

منیزیم موجود در شکلات تلخ آرامش بخش است. همچنین دیگر ترکیبات شکلات تلخ مانند تئوبرومین، تیرامین و فنیل اتیل آمین محرک  قوی بوده و به انتقال سیگنال­های عصبی در مغز کمک می­کند. بنابراین می­تواند دارای اثرات ضد افسردگی و نشاط آور باشد.


مطالبی که مطالعه آنها توصیه می شود:

بهترین روش لاغری موضعی با دستگاه
سلولیت چیست و راه درمان آن چیست؟
10 رژیم لاغری محبوب در دنیا
گروه درمانی چاقی با روش NLP
رژیم لاغری دکتر مرادی