021-88231136

تغذیه مناسب برای رفع خستگی

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

تغذیه مناسب برای رفع خستگی و کسالت





شیوه زندگی نادرست، مشکلات روانی، شرایط بیماری و بسیاری از موارد دیگر سبب می شود که فرد در طول روز دچار خستگی شود و امروزه با توجه به سبک زندگی موجود، این خستگی بسیار بیشتر شده است. کار کردن برای مدت زمان طولانی، ماندن در ترافیک های سنگین و ... از جمله این موارد هستند که نه تنها خستگی را ایجاد می کنند بلکه در تشدید آن هم موثر واقع شده اند. تغذیه مناسب برای رفع و درمان خستگی یکی از بهترین گزینه ها می باشد دانستن اینکه چی بخوریم، چه زمانی  بخوابیم و اینکه کی استحمام کنیم از موارد مهمی هستند که می توانند خستگی و کسالت بدن را کاهش دهند. در فصل تابستان و گرم شدن هوا خستگی و کسالت بیشتر می شود که استفاده از میوه ها و مواد غذایی که دارای طبع سردی هستند کمک می کند که کسالت و خواب آلودگی بدن تا حد زیادی از بین برود که مهمترین این مواد عبارتند از خیار، ماست، عدس و سایر میوه ها چون سیب و به علاوه بر نشاط آور بودن بهتر است به صورت آبمیوه، مربا و .. مصرف شوند. صبحانه مناسب و پر انرژی می تواند کسالت نیمروزی را از بین ببرد استفاده از تخم مرغ، نان سبوس دار، آبمیوه، موز و ... از گزینه هایی هستند که در صبحانه مورد استفاده قرار می گیرند و سبب می شود که انرژی بدن در طول روز تامین گردد.


اشتباهات رایج در تغذیه و ایجاد کسالت و خستگی در طول روز


یکی از رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد آن را مرتکب می شوند استفاده از سالاد به عنوان وعده ناهار است و از آنجایی که در مواد به کار رفته در سالاد پروتئین یافت نمی شود سبب افت انرژی و کسالت در عصر می شود که برای رفع این مشکل و نیاز به کاهش وزن می توان در سالاد از تخم مرغ به دلیل داشتن پروتئین و ویتامین های مختلف و سایر حبوبات استفاده کرد. از دیگر اشتباهات رایج در تغذیه استفاده از غذاهای پرچرب در وعده ناهار می باشد زیرا علاوه بر اینکه پرانرژی هستند مدت زمان لازم نیاز است که این غذاها هضم شوند و اینکه احساس پری و سنگینی به افراد دست می دهد که این عوامل در خستگی و کسلی تاثیر دارند.



 

تغذیه مناسب برای رفع و درمان خستگی


داشتن تغذیه مناسب یکی از بهترین روش ها برای رفع کسالت و خستگی است. در برخی از موارد کار کردن برای ساعات طولانی و.... باعث خستگی مفرط می شود که با استراحت کردن و دوش آب گرم و تغذیه مناسب می توان آن را برطرف کرد. در برخی از موارد در صورتی که دچار ضعف و خستگی می شویم سریع به دنبال نوشیدنی ها و غذاهای انرژی زا  می رویم هر چند که این تغذیه می تواند در کوتاه مدت خستگی را رفع کند و انرژی لازم برای بدن را تامین کند اما به صورت موقتی است. گزینه های بسیار زیادی در خصوص تامین انرژی و رفع کسالت وجود دارد که علاوه بر موارد گفته شده برای سلامت بدن هم مهم هستند  مهمترین مواد غذایی که انرژی لازم را برای بدن تامین می کنند عبارتند از :
  • انواع ویتامین ها بخصوص ویتامین B
  • کراتین
  • آهن
  • آنتی اکسیدان ها
  • منیزیم
  • پروتئین
  • پتاسیم و .... از مهمترین موارد برای مبارزه با خستگی هستند. کربوهیدرات موجود در مواد غذایی در کوتاه مدت انرژی بدن را تامین می کنند و به رفع خستگی کمک می کنند اما پروتئین ها و سایر مواد مغذی در طولانی مدت به تامین انرژی لازم برای بدن کمک می کنند.
   
 




مصرف پروتئین و ماهی و غذاهای دریایی گزینه مناسب برای رفع خستگی  


انواع ماهی ها و سایر غذاهای دریایی به دلیل داشتن منیزیم، پتاسیم، کراتین، Q10، ویتامین E و .. جزو مواد غذایی مناسب برای رفع و درمان خستگی هستند. دیگر محصولات گیاهی همچون آجیل ها، دانه ها و ... برای تامین انرژی و رفع خستگی بدن بسیار مفید عمل می کنند و برای افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری استفاده می کنند می تواند گزینه مناسبی باشد.
بادام: دارای منیزیم، آهن، پتاسیم
پسته: کیوتن، آهن، منیزیم، پتاسیم
بادام زمینی:منیزیم، پتاسیم
دانه های کدو تنبل: دارای منیزیم، پتاسیم
انواع لوبیا و سویا برای تقویت انرژی گزینه مناسبی هستند و مصرف آن توسط دکتر تغذیه و متخصصان طب سنتی هم توصیه می شود. بنابراین برای شروع یک روز پر انرژی و مبارزه با خستگی وکسالت، استفاده از این مواد مغذی و سالم در وعده صبحانه است.
 
 

 
 
 

 مطالب بیشتر :

 تغذیه مناسب در سالمندان

 علت کاهش وزن ناگهانی و سریع

 خواص روی و فواید مصرف آن