021-88231136

بهترین زمان مصرف مکمل ها برای جذب بهتر-دکتر مرادی متخصص تغذیه

دکتر معصومه مرادی-دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی

 بهترین زمان مصرف مکمل ها برای جذب بهتر





در بعضی از مواقع مواد غذایی مصرفی نمی توانند نیاز بدن را به ویتامین ها، مواد معدنی و ... تامین کنند، از این رو متخصص تغذیه مصرف مکمل های غذایی را توصیه می کند. مکمل ها اصولا به شکل قرص یا شربت در بازار یافت می شوند و هر کدام دستور مصرف جداگانه ای دارند. اما به طور کلی تمامی مکمل ها را باید برای جذب بهتر در یک بازه زمانی مشخص مصرف کرد. با توجه به اهمیت این موضوع، این مقاله به معرفی مناسب ترین زمان مصرف مکمل ها و ویتامین ها اختصاص یافته است.
 

 اثر زمان مصرف مکمل ها بر جذب آن





نحوه ی جذب مکمل ها و ویتامین ها متاثر از بازه زمانی مصرف آنها است. زیرا این مواد ممکن است متابولیسم و عملکرد بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. به طور مثال برخی از مکمل ها خواب آور هستند به همین دلیل بهتر است شب مورد استفاده قرار گیرند تا به خواب راحت نیز کمک کرده باشند. برخی دیگر از ویتامین ها جذب مواد غذایی را تسریع می بخشند بنابراین اگر همراه با غذا مصرف شوند می توانند به فرایند هضم غذا و عملکرد روده کمک کنند. تمامی موارد زیر گویای این است که زمان مصرف مکمل ها مستلزم شناخت نوع مکمل و یا ویتامین است.

 مطالعه بیشتر: تغذیه مناسب برای سلامت پوست و مو
 

 بهترین زمان برای مصرف مکمل ها


به طور کلی زمان مصرف مکمل ها را می توان به پر یا خالی بودن معده مرتبط کرد. با توجه به این امر بهترین بازه زمانی مصرف مکمل ها به شرح زیر است:
  1. مکمل هایی که باید با معده خالی مصرف کرد
برخی از ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب و برخی دیگر محلول در چربی هستند. بهترین زمان مصرف مکمل های محلول در آب، هنگام گرسنگی و خالی بودن معده ( مثلا میان وعده صبح یا عصر ) است. از جمله مکمل های محلول در آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:




ویتامین سی و بی: ویتامین بی و سی از جمله مکمل های محلول در آبی هستند که مصرف آنها در حالت خالی بودن معده اثرگذاری بیشتری دارد.  بهتر است در هنگام مصرف این قبیل مکمل ها، میزان آب مصرفی به اندازه کافی باشد تا فرایند جذب سریع و کامل صورت گیرد. مصرف این دو ویتامین با معده خالی گاها حساسیت هایی همچون درد معده ایجاد می کند بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی بهتر است این مکمل ها با غذا مصرف شوند.

آهن: آهن از جمله مکمل های مهم دیگری است که بسیاری از افراد برای جبران فقر آهن خود مورد استفاده قرار می دهند. اگرچه آهن را می توان در هر بازه زمانی مصرف کرد اما از آنجایی که جذب آن به مصرف ویتامین سی وابسته است توصیه می شود این دو مکمل با معده خالی مصرف شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند، ولی باز هم توجه داشته باشید کسانی که معده حساسی دارند ممکن است مصرف قرص با معده خالی درد آنها را تشدید کند که در این افراد با اینکه مقداری جذب ویتامین کاهش می یابد ولی توصیه می شود مکمل را با غذا مصرف کنند.




پروبیوتیک ها: بهترین زمان مصرف مکمل ها پربیوتیک یک تا نیم ساعت قبل از غذا است. این امر به اثرگذاری این مکمل ارزشمند غذایی کمک شایانی می کند.
لازم به ذکر است اگرچه بهترین زمان برای مصرف مکمل های محلول در آب حالت ناشتا است اما پر بودن معده جذب آنها را مختل نمی کند.
 
 مطالعه بیشتر: تغذیه مناسب برای رفع خستگی
 
  1. مکمل هایی که باید با معده پر مصرف کرد
برخی از مکمل ها و ویتامین ها، محلول در چربی هستند پس اثرگذاری آنها زمانی بهینه است که با غذا مصرف شوند. لازم به ذکر است منظور از وعده غذایی لزوما وعده های اصلی نیست بلکه به معنای پر بودن معده است یعنی می توان این مکمل ها را با آجیل، میوه و ... نیز مصرف کرد. از جمله مکمل هایی که بهتر است با معده پر مصرف شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین دی، ویتامین ای، ویتامین کا و آ: بهترین زمان مصرف مکمل های حاوی ویتامین های  دی، ای، کا و آ را می توان هنگامی دانست که معده پر است زیرا ترشح آنزیم های معده به جذب بهتر این ویتامین ها کمک می کند.




کربنات کلسیم: یکی از مکمل هایی که برای جذب به ترشح اسید معده نیاز دارد، کربنات کلسیم است. کلسیم این مکمل غذایی بعد از تجزیه توسط اسیدهای معده به راحتی جذب سلول های بدن می شود.

منیزیم: منیزیم خاصیت ملینی دارد یعنی مصرف آن با معده خالی منجر به اسهال می شود.

مولتی ویتامین ها: در مولتی ویتامین ها می توان شاهد حضور ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی بود از این رو توصیه می شود این مکمل ها همراه با غذا مصرف شوند.


 سخن پایانی


 زمان مصرف مکمل ها اگرچه می تواند به جذب بهتر آنها کمک کند اما شرایط بدنی هر فردی متفاوت است  و گاهی لازم است فرد در شرایط متفاوت تری این قبیل مکمل ها را مصرف کند. به طور مثال معده بانوان باردار حساسیت بالایی دارد و عدم استفاده از مکمل ها نیز برای آنها مضر است پس بهتر است مکمل ها هنگامی که معده پر است مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای مصرف مکمل مناسب حتما از یک متخصص تغذیه خوب کمک بگیرید و مکمل ها را خودسرانه مصرف نکنید.
 
 مطالعه مطالب بیشتر
 با قرص های لاغری آشنا شویم
 مکمل های مناسب برای افزایش وزن و چاق شدن
 بهترین دستگاه لاغری موضعی
 با اسموتی های لاغری آشنا شویم
 رژیم لاغری دکتر مرادی