021-88231136

رژیم لاغری اورنیش-دکتر تغذیه

خلاصه

رژیم لاغری اورنیش یکی از بهترین رژیمهای لاغری در سالهای اخیر است. این رژیم توسط دکتر اورنیش ابداع شد و می تواند به کاهش وزن، پیشگیری یا بهبود بسیاری از بیماریها به خصوص بیماریهای قلبی عروقی موثر است. اساس این رژیم لاغری مصرف بسیار محدود چربیها و در مقابل مصرف زیاد میوه جات، سبزیجات و غلات کامل است. در این مقاله شما را بیشتر با این رژیم لاغری آشنا خواهیم کرد.

14 4 99

آشنایی با رژیم لاغری اورنیش (Ornish Diet)


رژیم لاغری اورنیش

رژیم لاغری اورنیش یک برنامه تغذیه ای است که توسط یک متخصص قلب و عروق آمریکایی به نام دین اورنیش ابداع شده است و می ­تواند به­ میزان قابل توجهی وزن را کاهش داده و عروق خونی و قلب را تقویت کند. این رژیم در دهه 1990 ابداع و بلافاصله بسیار محبوب شد. اورنیش با مشاهده نتایج عالی این رژیم در بیماران خود، تأثیرات مثبت آن را اثبات کرد. چراکه این افراد از بیماری­های قلبی و استرس خلاص شدند و به­ طور موثر وزنشان کاهش یافت. از مشهورترین پیروان دکتر اورنیش، بیل کلینتون، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده است. در حال حاضر، بسیاری از متخصصان تغذیه ارزیابی مثبتی از رژیم غذایی اورنیش دارند و آن را به­ خصوص به افرادی که از بیماری قلبی رنج می برند، توصیه می­ کنند.


اصول اولیه رژیم لاغری اورنیش


لاغری با رژیم اورنیش

در رژیم لاغری اورنیش، تمرکز بیشتر روی میوه­ ها، سبزیجات و غلات کامل است و در این رژیم غذایی چربی بسیار کم مصرف می ­شود. چراکه در اصل، رژیم غذایی اورنیش به­ منظور کاهش کلسترول بد (LDL) و فشار خون طراحی شده است.
اگر تصمیم دارید از رژیم لاغری اورنیش پیروی کنید، باید اصول زیر رارعایت کنید:
- روزانه بخش عمده رژیم غذایی خود را از غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات استفاده کنید.
- تنها 10 درصد کل کالری بدن شما باید از چربیهای سالم (غیر اشباع) گرفته شود.
- مصرف فراورده­ های لبنی کم چرب و یا بدون چربی مانند شیر و ماست در مقادیر محدودی مجاز است.
- مصرف گوشت (قرمز و سفید) ممنوع است و روغن­ها و غذاهای حاوی روغن از جمله آووکادو باید محدود شود.
- مصرف آجیل و دانه­ ها در مقادیر محدود مجاز است.
- تمرینات ورزشی باید 5 بار در هفته به­ مدت 30 دقیقه یا 3 بار در هفته به مدت 60 دقیقه انجام شود.
- یوگا و مدیتیشن انجام دهید و همچنین زمان زیادی را در کنار عزیزان خود بگذرانید، همه اینها به آرامش و رهایی از استرس کمک می­ کند.
- از عادت­های بد مانند مصرف کافئین زیاد، شیرینی­ جات، الکل و سیگار کشیدن خودداری کنید.
- بهتر است وعده­ های کم حجم و بیشتری برای خود در نظر بگیرید.


بیشتر بدانیم: 10 رژیم لاغری محبوب در دنیا


مزایای رژیم لاغری اورنیش


رژیم لاغری اورنیش

1 کمک به کاهش وزن: نتایج تحقیقات مختلف نشان داده است که این رژیم بسیار برای کاهش وزن اصولی مناسب است. به­ طور کلی اعتقاد بر این است که هرچه مدت بیشتری از رژیم لاغری اورنیش پیروی کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. اما، باید توجه کنید که پیروی از این رژیم لاغری باید تحت نظر یک دکتر تغذیه باشد، تا شما را برای کاهش وزن بهتر و در عین حال حفظ سلامت بدن راهنمایی کند.
2- پیشگیری و یا بهبود بیماریها: تحقیقات نشان می ­دهد که پیروی از رژیم لاغری اورنیش با کاهش کلسترول بد و فشار خون، از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری می­ کند. همچنین در بهبود و پیشگیری از دیابت و سرطانهایی مانند پروستات و سینه موثر است.
3- سادگی: رژیم لاغری اورنیش برخلاف برخی دیگر از رژیم ها بسیار ساده است و دست شما برای انتخاب مواد غذایی مصرفی بازتر است. چراکه در این رژیم غذایی تنها چند مورد محدود از غذاهای حیوانی ممنوعیت مصرف دارند. همچنین در این رژیم غذایی نیازی به شمردن دقیق کالری های مصرفی ندارید.


بیشتر بدانیم: بهترین روش لاغری موضعی با دستگاه


معایب رژیم لاغری اورنیش

البته باید درنظر داشت که رژیم لاغری اورنیش نیز مانند دیگر رژیم­های غذایی در کنار مزایای خوبی که دارد، می­تواند معایبی نیز داشته باشد. از جمله اینکه:
1- میزان چربی سالمی که در این رژیم غذایی مجاز به مصرف هستید، تنها 10 درصد کل کالری مصرفی است. در صورتیکه متخصص تغذیه توصیه می­ کند که روزانه 20 الی 30 درصد کالری مصرفی خود را از چربیهای سالم استفاده کنید. چراکه مصرف چربیهای سالم به کاهش التهاب بدن، تقویت عملکرد مغز، مقاومت بدن در برابر بیماریهای قلبی عروقی و رشد بهتر بدن کمک می­ کند.
2- حذف گوشت: گوشت یکی از منابع مهم تامین پروتئین، آهن بدن و بسیاری از مواد مغذی دیگر مانند ویتامین B12 است. تحقیقات نشان داده است که منابع گیاهی، مقادیر پروتئین، ویتامین B12 و مواد معدنی مانند کلسیم هستند. اگرچه رژیم لاغری اورنیش تضمین می­ کند که با مصرف میوه، سبزیجات و غلات بخش زیادی از نیازهای تغذیه­ ای بدنتان تامین می­ شود. در این بین برای جبران کمبود برخی از ترکیبات ضروری بدن می­ توانید از مکملهای تغذیه­ ای نیز بهره ببرید.
 

نمونه برنامه غذایی در رژیم لاغری اورنیش


لیست غذایی رژیم اورنیش

منوی اول

صبحانه: 2 برش نان سبوس دار، 2 قاشق مرباخوری مربای سبک، آب پرتقال، قهوه یا چای
ناهار: قارچ، فلفل دلمه ای پر شده با برنج و لوبیای سیاه، نان سیر، سالاد سبز، سیب
شام: برنج، کلم بخارپز، گوجه فرنگی، سالاد سبز

منوی دوم

صبحانه: کتلت هویج، پنیر کم چرب، نصف قاچ خربزه، قهوه یا چای
ناهار: یونجه، گوجه فرنگی، ساندویچ فلفل کبابی، لوبیای قرمز و سالاد کرفس. سیب زمینی، سالاد سبز، 2 عدد کیوی
شام: سوپ سبزیجات، راویولی اسفناج، سالاد سبز، سیب زمینی پخته شده

مطالبی که مطالعه آنها توصیه می شود:

خواص و کاربرد کینوا در رژیم غذایی
عوارض حذف کربوهیدرات ها برای کاهش وزن سریع
لاغری موضعی با دستگاه LPG
رژیم دش برای کاهش فشار خون
رژیم لاغری دکتر مرادی

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)