021-88231136

رژیم لاغری مدیترانه ای

خلاصه

رژیم مدیترانه ای به عنوان یک رژیم غذایی مناسب جهت سلامت بدنی و سم زدایی مورد استفاده قرار می گیرد و در دراز مدت منجر به لاغری و تناسب اندام دائمی و برگشت ناپذیر می شود.

25 8 98

رژیم مدیترانه ای برای کاهش وزن

رژیم مدیترانه ای برای کاهش وزن
تناسب اندام، موضوعی است که اهمیت آن بر زیبایی و سلامتی بر همگان واضح و مشخص است و کمتر کسی است که در دنیای مدرن امروزی نسبت به این موضوع، بی تفاوت باشد و به دکتر تغذیه مراجعه نکرده باشد. بشر، جهت رسیدن به اندامی متناسب و زیبا از انواع برنامه های غذایی و رژیم لاغری پیروی می کند. برخی از آنها بر پایه و اساس علمی و پزشکی و برخی دیگر کاملا تجربی بدست آمده است. رژیم مدیترانه ای از جمله برنامه های غذایی است که در چند سال اخیر مورد توجه و استفاده ی خیلِ عظیمی از مردم جهان قرار گرفته است.

تاریخچه رژیم مدیترانه ای :
مطابق تحقیقاتی که بر سلامت جسمی و تناسب اندام مردم دهه های گذشته در کشور های مدیترانه ای از جمله ایتالیا، اسپانیا، مراکش، قبرس، ترکیه و یونان انجام گرفته است و نتایج حاصل از آن در مقایسه با همین فاکتورها در میان مردمِ آمریکا، کانادا، برزیل و مکزیک، به این نتیجه رسیده اند که اروپائیانِ ساکن نواحی مدیترانه ای از سلامت بالاتری برخوردار بوده اند و اندامی موزون تر داشته اند.
آنچه در رابطه با رژیم مدیترانه ای جالب توجه و حائز اهمیت است، سبک غذایی و تفاوت های آشپزی است که نه تنها در میان کشور های مختلف ذکر شده به طور مشهود قابل رویت است، بلکه در برخی از کشور های حاشیه ی دریای مدیترانه، تنوع آشپزی شهر به شهر مشاهده می شود و بسیار متفاوت از یکدیگر هستند.
به همین منظور، شاید استفاده از لفظ مستقیمِ رژیم مدیترانه ای کاملا صحیح نباشد؛ اما آنچه واضح و مشخص است، مواد خوراکی استفاده شده در برنامه ی غذایی این سبک تقریبا مشابه است.

هرم غذایی رژیم مدیترانه ای
 
در رژیم غذایی مدیترانه ای چه چیز هایی را مصرف کنیم :
در رژیم مدیترانه ای، تاکید بسیار بر مصرف مداوم و فراوانِ انواع میوه، سبزی و صیفی جات، غلات کامل، حبوبات، روغن زیتون و ماهی شده است. در کنار این مواد، مصرف میزان متوسط انواع مواد لبنی چون شیر و ماست و پنیر ... و مصرف بسیار کم گوشت انواع حیوانات و طیور سفارش شده است.
 
خوراکی های ممنوع در رژیم مدیترانه ای :
مواد ممنوع در رژیم مدیترانه ای، چربی های اشباع، روغن های فراوری شده، شکر های افزوده و غیر طبیعی، انواع مواد نگهدانده و افزودنی های مختلف، گوشت های فرآوری شده، هرگونه ماده ی تراریخته و اسید های چرب ترانس است.
 
متخصص تغذیه که این رژیم را توصیه می کند، همواره به دو نکته ی مهم اشاره دارد:
اول : هر نوع ماده ی غذایی که بر روی آن برچسب کم چرب و یا رژیمی زده شده است، در واقع نوعی ماده ی غذایی فراوری شده است که برای بدن مضر بوده و در این رژیم جایی ندارد.
دوم : پیروی مطلق از این نوع رژیم غذایی در واقع غیر ممکن است به همین منظور، تا حد توانایی آن را به عنوان برنامه ی غذایی روتین خود اجرا نمایید؛ اما در صورتی که بنا به هر دلیلی رژیم شما شکسته شد، خود را سرزنش نکنید.
 
حتما بخوانید: انواع رژیم لاغری رایج در دنیا برای کاهش وزن

تاثیر رژیم غذایی مدیترانه ای بر سلامت جسم و روان :
آنچه بیش از پیش موجب محبوبیت رژیم مدیترانه ای در میان دوست داران سلامت شده است، خاصیت درمانی این برنامه ی غذایی است. طبق بررسی های گسترده، افرادی که بتوانند عینا از این رژیم پیروی نمایند، پس از 30 روز شاهد نتایج بسیار مطلوب آن از جمله کاهش چربی های اضافی بدن در نواحی شکم، پهلو و ران ها میشوند. همچنین افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند در استانه ی سلامتی قرار می گیرند و با پیگیری و مداومت این رژیم می توانند به کلی از شر امراض و بیماری ها رهایی یابند.
از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته ی قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.
 
حتما بخوانید: دستگاه های لاغری موضعی غیرتهاجمی برای کاهش سایز

نکات مهم در رژیم مدیترانه ای:
در رژیم مدیترانه ای، تاکید یا عدم تاکید بر مصرف میان وعده ها و تعدادشان وجود ندارد. و این را بر عهده ی خودِ اشخاص گذاشته تا در صورت احساس گرسنگی از میان وعده استفاده نمایند. اما آنچه مهم است؛ نوع میان وعده ی مصرفی است.
از جمله مواد غذایی که به عنوان میان وعده های سالم پیشنهاد می شود، انواع آجیل، دانه های خوراکی، میوه های تازه و البته چای و قهوه است.
از نکات قابل توجه در برنامه غذایی، عدم شمارش کالری های مصرفی است. به عبارت دیگر به هر اندازه می خواهید بخورید، اما سالم مصرف کنید.
مصرف آب فراوان در طول روز، نکته ای است که بیش از همه باید مورد توجه واقع شود. رژیم مدیترانه ای با گنجاندن مواد غذایی حاوی آب، به بهبود عملکرد دستگاه ادراری بدن کمک می نماید تا بدین وسیله عمل سم زدایی در بدن اتفاق بیفتد.
مصرف مقداری شراب طبیعی به طور روزانه نیز، به افرادی که به مواد الکلی اعتیاد دارند و کسانی که به طور مداوم شراب مصرف می کنند پیشنهاد می شود.
به یاد داشته باشید، تمامی نوشیدنی های این رژیم لاغری، باید طبیعی و عاری از هرگونه شکر اضافی باشد. مانند آبمیوه های طبیعی، انواع قهوه ها، موهیتو و ....
از آنجایی که رژیم گیاهخواری مطلق، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، در رژیم مدیترانه ای با اینکه اساس برنامه ی غذایی بر روی گیاهان است اما به هیچ عنوان مصرف انواع گوشت و مرغ را قطع نمی کند؛ بلکه به مقدار کم اما پا برجا در وعده های غذایی مشاهده می شود.
 
رژیم مدیترانه ای

با دانستن این نکات، یک نمونه برنامه ی غذایی هفتگی رژیم مدیترا نه ای را برای شما می آوریم:
 
شنبه
صبحانه : ماست یونانی + توت فرنگی + مقداری جو پخته
ناهار : ساندویچ سبزیجات با نان سبوس دار
شام : سالاد ماهی + روغن زیتون + یک واحد میوه ی دلخواه ( دسر )
 
یکشنبه :
صبحانه : یک لیوان جو دو سر پخته با کشمش
ناهار : سالاد ماهی + روغن زیتون + یک واحد میوه دلخواه ( دسر )
شام : سالاد ( گوجه/ خیار / پیاز / پنیر فتا / روغن زیتون )
 
دوشنبه
صبحانه : املت سبزیجات ( گوجه + پیاز + روغن زیتون ) + یک واحد میوه ی دلخواه
ناهار : ساندویچ سبزیجات تازه به همراه پنیر و نان سبوس دار
شام : لازانیا مدیترانه ای ( مواد این لازانیا فاقد گوشت بوده و شامل گوجه/ قارچ/ پیاز / هویج و انواع سبزیجات دلخواه میشود )
 
سه شنبه
صبحانه : ماست میکس شده با میوه و آجیل
ناهار : لازانیا مدیترانه ای
شام : ماهی + برنج + سبزیجات + روغن زیتون
 
چهار شنبه
صبحانه : تخم مرغ آبپز + سبزیجات سرخ شده در روغن زیتون
ناهار : ماست یونانی میکس شده با جو دوسر، آجیل و توت فرنگی
شام : بره کبابی + سالاد + سیب زمینی پخته
 
پنجشنبه
صبحانه : یک لیوان جو دو سر به همراه کشمش + مقداری اجیل + یک واحد سیب
ناهار : ساندویچ سبزیجات با نان سبوس دار
شام : پیتزا مدیترانه ای
 
جمعه
صبحانه : املت سبزیجات + زیتون
ناهار : پیتزا مدیترانه ای
شام : مرغ کبابی + سبزیجات + سیب زمینی پخته + یک واحد میوه ( دسر )


مطالب مرتبط با رژیم لاغری را مطالعه کنید.
رژیم لاغری کتوژنیک
رژیم کانادایی برای کاهش وزن مناسب است؟
لاغری با رژیم ویت واچرز 
آیا رژیم اتکینز توسط متخصص تغذیه توصیه می شود؟
آشنایی با رژیم جنرال موتورز برای لاغری
ویژگی های رژیم پالئو برای کاهش وزن
رژیم لاغری به روش دکتر مرادی



 

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)