021-88231136

پرطرفدارترین رژیم های لاغری

خلاصه

چاقی یک معضل جهانی است و عمده ترین راه پیشگیری و درمان آن پیروی از رژیم لاغری مناسب است. اگر مایلید با پر‌طرفدارترین رژیمهای لاغری در دنیا توسط دکتر معصومه مرادی متخصص تغذیه آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید.

9 2 02

بررسی پر‌طرفدارترین و بهترین رژیم لاغری در دنیا

همراه با شیوع روزافزون چاقی، انواع رژیم لاغری نیز عرضه شده است. برخی از این رژیمها بر کاهش اشتها و افزایش سیری متمرکز می‌شوند، و برخی دیگر ممکن است کالری کل، کربوهیدراتها یا چربیهای غذایی را محدود کنند. بعضی نیز بر الگوهای غذایی و سبک زندگی خاصی تاکید می‌کنند و مزایایی ارائه می‌دهند که فراتر از کاهش وزن است. با اینکه معمولا همه این رژیمها ادعای برتری دارند، تشخیص اینکه کدام یک واقعا برای مبارزه با چاقی اهمیت دارد دشوار است. حقیقت این است که هیچ رژیم لاغری برتری وجود ندارد و هیچ رژیمی باعث لاغری موضعی مثلا فقط لاغری شکم نمی شود بلکه باعث کاهش سایز در تمام نواحی بدن شده و در جاهایی که تجمع چربی بیشتر باشد بیشتر سایز کم خواهد شد. برای اینکه بتوانید فقط در یک ناحیه کاهش سایز داشته باشد باید از دستگاه لاغری استفاده کنید.
رژیم مناسب هر‌کس بر اساس ویژگیهای فردی او توسط یک دکتر تغذیه خوب انتخاب می‌شود. اما در میان همه رژیمها، بعضی‌ محبوب‌ترند. در این مقاله پر‌طرفدارترین رژیمهای لاغری در دنیا بر اساس نظر دکتر مرادی متخصص تغذیه معرفی شده است.

رژیم لاغری خوب
رژیم غذایی مدیترانه ای

محتوای این رژیم غذایی شبیه چیزی است که ساکنان سواحل دریای مدیترانه مصرف می‌کنند. این رژیم غذایی بر پایه سبزیجات و میوهها، ماهی، آجیل، حبوبات، غلات کامل و روغن زیتون است. مصرف گوشت قرمز در آن محدود است و مرغ، تخم مرغ و لبنیات در حد اعتدال مصرف می شوند. همچنین، مصرف غلات تصفیه شده، گوشتهای فرآوری شده (مانند سوسیس و کالباس)، چربیهای ترانس، و شکر اضافی در این رژیم محدود می‌شود.


رژیم غذایی مبتنی بر گیاهخواری


رژیم لاغری گیاهخواری

رژیم غذایی وگان

در رژیم غذایی وگان که سخت ترین نوع گیاهخواری است، نه تنها گوشتها، لبنیات، و تخم مرغ، بلکه فرآورده‌های حیوانی (مانند عسل، ژلاتین، آلبومین، آب پنیر، و . . . ) نیز حذف می‌شوند. در این رژیم غذایی اگر کالری روزانه کنترل شود می تواند در کاهش وزن موثر باشد. اما محدود کردن مطلق محصولات حیوانی مانع دسترسی به مواد مغذی مهمی مانند ویتامینهای B12و ویتامین D ، چربیهای امگا-3 و مواد معدنی مفیدی مانند ید، آهن ( در نهایت کم خونی )، کلسیم و روی می‌شود.

رژیم گیاهی انعطاف پذیر

این رژیم غذایی گیاهی انعطاف پذیرتر از رژیم وگان است و مصرف محصولات حیوانی را در حد اعتدال مجاز می‌داند. اصول کلی آن استفاده از پروتئین گیاهی، مصرف میوهها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل و محدود کردن قندها، و غذاهای فرآوری شده است. اما در کنار همه اینها، فضایی هم برای مصرف گاه به گاه گوشت و محصولات حیوانی به خصوص محصولات دریایی در نظر گرفته می‌شود.


رژیم غذایی روزه داری متناوب

در رژیم غذایی روزه داری متناوب خوردن غذا به ساعات معینی از روز اختصاص دارد و غذا خوردن در سایر اوقات منع می‌شود. روزه داری متناوب انواع مختلفی دارد. متداولترین نوع آن روش 8:16 است. این روش دوره غذا خوردن را به 8 ساعت در روز محدود می‌کند و 16 ساعت باقیمانده به حالت ناشتا سپری می‌شود. این رژیم در در کوتاه مدت متابولیسم را افزایش می‌دهد و افت عضلانی کمتری دارد. ولی برای انجان بلندمدت حتما با دکتر تغذیه مشورت کنید چون ممکن است متابولیسم کاهش یابد و کاهش وزن سخت شود.


رژیم غذایی دش (DASH)
اگرچه رژیم غذایی DASH در اصل به منظور کمک به درمان و پیشگیری فشار خون بالا طراحی شده، اما اثرات لاغر‌کننده نیز دارد. این رژیم تاکید زیادی بر مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشتهای بدون چربی و مغزها و دانه ها دارد و برعکس، مصرف نمک، گوشت قرمز، شکر و چربی را محدود می‌کند. البته در کل، رژیم کم سدیم نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای همه باشد.


مطالعه بیشتر: روشهای لاغری شکم پهلو


رژیم های کم کربوهیدرات

رژیم لاغری لوکرب

رژیمهای غذایی کم کربوهیدرات انواع گوناگونی دارند. در این رژیمها کربوهیدرات دریافتی به 20 تا 150 گرم در روز محدود می‌شود اما مصرف چربی و پروتئین آزاد است. به این ترتیب، بدن مجبور می‌شود به جای کربوهیدرات از چربی‌ها برای تولید انرژی استفاده کند. رژیمهای کم کربوهیدرات برای بیشتر افراد خطری ندارند، اما ممکن است در بعضی باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و کتواسیدوز غیر دیابتی شوند. رژیمهای غذایی زیر در زمره رژیمهای کم کربوهیدرات قرار دارند:
1- رژیم کتوژنیک
2- رژیم سرخپوشان یا رژیم پالئو (Paleo Diet)
3- رژیم دوکان (Dukan Diet)
4- رژیم اتکینز

رژیم لاغری پالئو

رژیم سرخپوشان (پالئو) نوعی رژیم کم کربوهیدرات است

رژیم غذایی MIND

این رژیم غذایی از ترکیب رژیم مدیترانه‌ای و رژیم DASH حاصل شده و هدف اصلی آن به تاخیر انداختن تخریب عصبی، کاهش خطر آلزایمر، کند کردن زوال شناختی و تقویت انعطاف پذیری در سالمندان است. اما در کنار این اثرات، در کاهش وزن نیز موثر است.


مطالعه بیشتر: بهترین دستگاه لاغری موضعی برای شکم پهلو


رژیم غذایی فوق العاده کم چرب

مصرف چربی کمتر از 10 درصد کالری روزانه است (در رژیم غذایی معمولی 25 تا 30 درصد). این رژیم عمدتاً گیاهی است و غذاهای حیوانی را محدود می‌کند.

HCG رژیم لاغری

یک رژیم غذایی افراطی جهت کاهش وزن بسیار سریع است. دارای سه مرحله است و ویژگی آن مصرف مکمل‌های HCG (گنادوتروپین جفتی انسانی) است.


رژیم غذایی منطقه (Zone Diet)

کربوهیدرات‌ها به 35 تا 45 درصد کل کالری محدود می‌شوند و تاکید بر مصرف کربوهیدرات‌های دارای شاخص گلیسمی پایین (GI) است.


رژیم غذایی ویت واچرز (WW )

در رژیم غذایی WW (Weight Watchers) هیچ گروه غذایی محدود نمی‌شود. افراد در برنامه WW نام نویسی می‌کنند و در محدوده امتیازاتی که دریافت می‌کنند غذا می‌خورند تا به وزن ایده آل برسند.


رژیم حجم سنجی (Volumetrics diet)

توسط باربارا رولز، استاد تغذیه دانشگاه و به منظور تغییر سبک زندگی در بلند مدت ابداع شده است. در آن، استفاده از غذاهای سرشار از مواد مغذی، کم کالری و پر آب تشویق می‌شود.

رژیم غذایی کلینیک مایو

توسط کلینیک مایو (Mayo Clinic) و برای تغییر سبک زندگی طراحی شده است. این رژیم غذایی بر جایگزین نمودن رفتارهای ناسالم با رفتارهای سالم تمرکز دارد.

سخن آخر:

برای استفاده از هر یک از رژیم های فوق حتما با یم دکتر تغذیه مشورت کنید تا با توجه به شرایط شما بهترین رژیم لاغری را برای شما در نظر بگیرد. شما اگر تهران نیستید می توانید از رژیم آنلاین دکتر معصومه مرادی استفاده کنید.


دکتر معصومه مرادی
دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه تهران
مطب: تهران، گیشا 88231136-021

دیدگاه کاربران
(مورد نیاز)
(مورد نیاز)